Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat CRF 1000 / CRF 1100 > Hamulce, kola, opony

Hamulce, kola, opony Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe w oplocie i bez, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 04.09.2025, 11:04   #21
matjas
 
matjas's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Brzezia Łąka
Posty: 15,387
Motocykl: nie mam AT jeszcze
matjas will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 2 tygodni 4 dni 12 godz 39 min 52 s
Domyślnie

Piękny śmietnik na zdjęciu Jarczoka - dodatkowo temat pogłębia się przy każdej wymianie klocków bo przecież nikt 'normalny' nie czyści tłoczków z całego tego gnoju przed wciśnięciem ich na powrót. Dwie takie akcje i po zawodach.

Tego knyfu z podciśnieniem z pompy nie bardzo kupuję ale doedukuję się na wszelki wypadek. BTW mam na stole zaciski z samuraja suche po odbudowie - zegar pokaże prawdę.
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa
matjas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 11:13   #22
chomik

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Bałtyk
Posty: 2,838
Motocykl: RD03 RD07a Tenere700 WR
Przebieg: 666
chomik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 godz 50 min 43 s
Domyślnie

Budowa podstawowa:

Zacisk (obudowa) zamocowany do widelca/ramienia.

- Tłoczki (metalowe cylindry) poruszające się w gniazdach zacisku.

- Uszczelki kwadratowe (O-ring w przekroju kwadratowym) w rowkach gniazd tłoczków.

- Klocki hamulcowe dociskane przez tłoczki do tarczy.

- Przewód hamulcowy doprowadzający płyn pod ciśnieniem z pompy hamulcowej.

Mechanizm działania:

Naciśnięcie klamki hamulca uruchamia pompę w pompie głównej, która wytwarza ciśnienie w układzie.

Płyn hamulcowy, praktycznie nieściśliwy, przenosi ciśnienie przewodem do zacisku.

Ciśnienie działa na powierzchnię tłoczków każdy tłoczek wysuwa się, popychając klocek hamulcowy w kierunku tarczy.

Klocki dociskają się do tarczy i powstaje siła hamowania (tarcie).

Cofanie się tłoczków (mechanizm powrotu):

W zacisku nie ma sprężyn cofających tłoczki (jak np. w szczękach bębnowych).

Cofanie realizuje się dzięki elastycznemu odkształceniu uszczelki kwadratowej.

Gdy tłoczek się wysuwa, uszczelka lekko się skręca/odkształca.

Po zwolnieniu ciśnienia uszczelka próbuje wrócić do pierwotnego kształtu, ściągająca tłoczek minimalnie do tyłu.

Dzięki temu klocek odsuwa się od tarczy dosłownie o dziesiąte części milimetra > wystarczająco, aby tarcza obracała się swobodnie bez tarcia, ale jednocześnie tak blisko, by hamulec od razu łapał przy następnym hamowaniu.

Podsumowanie:


Naciskasz klamkę, ciśnienie w płynie, tłoczki wychodzą, klocki dociskają tarczę.

Puszczasz klamkę, ciśnienie spada, uszczelki cofają tłoczki o ułamek mm a klocki luzują tarczę.

To CHGPT i tym razem się z nim zgodzę
__________________
www.motopodroze.pl
chomik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 11:18   #23
Jarczoq
 
Jarczoq's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Poznań
Posty: 499
Motocykl: RD07a
Przebieg: ^90 000
Jarczoq jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 5 godz 5 min 48 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał matjas Zobacz post
Piękny śmietnik na zdjęciu Jarczoka - dodatkowo temat pogłębia się przy każdej wymianie klocków bo przecież nikt 'normalny' nie czyści tłoczków z całego tego gnoju przed wciśnięciem ich na powrót. Dwie takie akcje i po zawodach.
Ja czyszczę. Co wymiana klocków - pełny serwis zacisków, dlatego nie negocjuję hamulcy i rozrządu i dlatego nigdy nie było reklamacji.
P.S.
Wystarczy jedno cofnięcie tłoczka z nalotem i manszety pokancerowane - szczególnie, jak są stare i twarde.
Jarczoq jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 11:22   #24
Jarczoq
 
Jarczoq's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Poznań
Posty: 499
Motocykl: RD07a
Przebieg: ^90 000
Jarczoq jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 5 godz 5 min 48 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Artek Zobacz post
Kiedyś swiat był prostszy.
Jarczoq jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 14:36   #25
Brzeszczot
 
Brzeszczot's Avatar


Zarejestrowany: Mar 2019
Miasto: Leśna Dzicz
Posty: 686
Motocykl: KTM R
Przebieg: jest
Brzeszczot jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 4 tygodni 19 godz 24 min 17 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Jarczoq Zobacz post
Bez urazy, ale to bzdura. Sprężyna pedału w tak młodym sprzęcie !? Po za tym, od dupy strony można kombinować, jak nie ma ABS-u, który też należy odpowietrzyć/wymienić płyn.

Fassi, chyba nie bardzo kumasz o czym napisałem.

Matjas : "Załadowanie nowej dawki", czyli wytworzenie ciśnienia przez pompę następuje po cofnięciu do punktu zwrotnego w którym to czasie pompa wytwarza niewielkie podciśnienie, żeby tłok/tłoki w zacisku/zaciskach nieznacznie się cofnęły. Tak zbudowane są wszystkie układy hamulcowe hydrauliczne w pojazdach. Jeśli tłok w zacisku jakkolwiek mechanicznie jest blokowany, co najczęściej spowodowane jest zaniedbaniem (zbyt długi interwał wymiany=zbyt duża wilgoci w płynie i spuchnięte manszety), to klocek dotyka tarczy i w ekstremalnych przypadkach dochodzi do zagotowania płynu, a nawet przegrzania tarczy.
Może bzdura może nie bzdura ale sprawdzić warto bo plastelinowe sprężyny bywają, a co odpowietrzenia od tyłu to nie uważasz że jak człowiek już rozebrał tłoczek to płyn chyba wymienił bo idąc dalej takim tokiem rozumowania to może się okazać że ma zintegrowane hamulce i hamując klamką przednią hamuje również tył i niepotrzebnie wpada w panikę 🤔🤔🤔😉

Wysłane z mojego 23117RA68G przy użyciu Tapatalka
Brzeszczot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 15:09   #26
Artek
Kuleje
 
Artek's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Nov 2012
Miasto: Ze wsi jestem w ZMY
Posty: 3,100
Motocykl: Tmax 500+e-rewer.
Artek jest na dystyngowanej drodze
Online: 7 miesiące 3 tygodni 2 dni 16 godz 20 min 53 s
Domyślnie

Jest jeszcze jedna rzecz o której warto wspomnieć.
MIANOWICIE.
Jak włożymy np. nową uszczelkę (tę grubą) w zacisk to smyrając palcem wzdłuż zacisku wyczujemy, że od wewnętrznej strony zacisku ta uszczelka tworzy jakby zadzior.
Spowodowane jest to tym, iż tokarz wymierający tak ukształtował nożem tokarskim ten rowek osadczy w zacisku aby właśnie ta gumka miała taki kształt.
Pomaga to w cofaniu tłoczka.

ZATEM pamiętać należy, że ta gumka po dłuższym czasie zniekształca się poddając się temu rowkowi. I tu przed ponownym jej włożeniem warto ją obrócić, aby po włożeniu miała większy zadzior. To takie sztuczki, których nie każdy uczy.

Ja bym wymienił jednak te tłoczki kolego, ponieważ zdarła się już warstwa ochronna tłoczka i ma on inny poślizg w gumkach. Tłoczek to nie majątek.
O sprawach tak oczywistych, jak prywydnice i odpowiednim ich smyrowaniu nie wspomnę.
Artek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 18:32   #27
chomik

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Bałtyk
Posty: 2,838
Motocykl: RD03 RD07a Tenere700 WR
Przebieg: 666
chomik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 godz 50 min 43 s
Domyślnie

A ja wspomnę na koniec, że jak ostatnio zrobiłem pełny serwis zacisków, wymianę tłoczków, tarcz i wszystkiego co można z czyszczeniem itd. To hamulce zrobiły się jak brzytwa i lekko dotykając czuję reakcję. Naprawdę mega, mega różnica, polecam dbać o czystość smarowanie, wymianę płynów i co parę lat zestaw naprawczy, bo gumki tracą sprężystość, szczelność. WARTO.... to jednak element decydujący o naszym żyć albo nie żyć...
__________________
www.motopodroze.pl
chomik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 19:52   #28
Jarczoq
 
Jarczoq's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Poznań
Posty: 499
Motocykl: RD07a
Przebieg: ^90 000
Jarczoq jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 5 godz 5 min 48 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Artek Zobacz post
I tu przed ponownym jej włożeniem warto ją obrócić, aby po włożeniu miała większy zadzior.
ponieważ zdarła się już warstwa ochronna tłoczka i ma on inny poślizg w gumkach.
1.Obracanie nic nie da. To należy wymienić.
2.Żadna warstwa ochronna się nie zdarła, bo te tłoczki są z nierdzewki litej. To jest typowy nalot. Bywały onegdaj tłoczki chromowane, ale to historia.
Dlatego tak ważna jest systematyczna wymiana płynu hamulcowego - ze względu na małą ilość w układzie, najlepiej co roku.
Jarczoq jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 20:05   #29
Jarczoq
 
Jarczoq's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Poznań
Posty: 499
Motocykl: RD07a
Przebieg: ^90 000
Jarczoq jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 5 godz 5 min 48 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Brzeszczot Zobacz post
że ma zintegrowane hamulce i hamując klamką przednią hamuje również tył i niepotrzebnie wpada w panikę
W tylnym zacisku (podobnie,jak w przednim) hamowanie wspomagające realizowane jest za pomocą tylko jednego tłoczka w zacisku, który ma swój odpowietrznik. Patent powielany od lat 70-tych (RCB1000).
Jarczoq jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 04.09.2025, 22:24   #30
syncronizator
 
syncronizator's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2021
Miasto: Chrząszczyrzewoszyce powiat Łękołody
Posty: 534
Motocykl: CRF1100
Przebieg: 91000
syncronizator jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 14 godz 30 min 11 s
Domyślnie

Dziękuję wszystkim za sugestie, porady i wiele cennych informacji. Oblukam wszystko jeszcze raz na spokojnie.
syncronizator jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Zapowietrzajacy sie hamulec tylny. goral KTM 13 09.04.2024 19:46
Hamulec postojowy jako hamulec tylny bez ABS nocny Hamulce, kola, opony 1 12.08.2022 14:24
Siłowniczek o małym polu pracy: 3-8cm wysięgu; hamulec tylny? Mateusz93 Inne - dyskusja ogólna 11 14.11.2019 23:10


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.