|  27.03.2022, 11:20 | #1 | 
| trampkarz emeryt  |  Naprawa ABS w BMW GS1200 2008 (ABS Gen2). 
			
			W GSie zepsuł mi się ABS, któy był już "naprawiany". Celowo piszę w cudzysłowie. to że motocykl stał dłuższy czas też pewnie nie pomogło.  Powodem były zawieszające się szczotki w silniku pompy - i jak się domyślam ciężko chodzące łożysko po średnim jego potraktowaniu przez poprzednich "naprawiaczy". Komputer diagnostyczny BMW pokazywał mi błąd błąd C1DF1 - podobno podstawowy przy zawieszaniu się szczotek w silniku pompy ABS. Po wnikliwym wertowaniu forów w szczególności US, postanowiłem samodzielnie temat spróbować naprawić. Czy zrobiłem to dobrze, czy tak jak należy - nie wiem, zrobiłem tak aby przy ew. kolejnej awarii szczotek wymiana silnika pompy ABS była łatwa. Przy okazji ABSu odnotowałem to, że przy bardzo wolnym wciskaniu klamki - wpadała ona do końca, przy szybszym - łapała jak trzeba. Diagnoza - pompa hamulcowa nie trzymała, pompa wymieniona i jest OK. Z pozoru prosta niby robota ale jest ileś pułapek. Na początek demontujemy pompę, mi pomógł mechanik przy okazji innych spraw jakie robiliśmy:  Silnik z mojej pompy (ABS Generacji 2, rocznik 2008, ten który odpowietrza się w prosty sposób) jest taki:  W pompie m.in. Focusa Mk3 z lat 2010-2013 jest taki sam silniczek. Polecam zakup pompy ABS z Focusa 1.0 Ecoboost - statystycznie mają najmniejsze przebiegi po prostu. Silniczek pompy Forda ma takie oznaczenia:  Na lewo pompa z Focusa 1.0 2013, na prawo z Gieesa:  Na początek demontujemy silnik z pompy Forda, ja użyłem dremela do wycięcia zakładek z aluminium, następnie bardzo ostrożnie malutki śrubokręt nabiłem i podważałem przy każdym rogu silnik.  Następnie, porządnie okleiłem pompę aby żaden opiłek nie wpadł tam gdzie nie powinien:   Moja pompa po "naprawie". Pozostawię bez komentarza, jest to niezgodne z moim podejściem do takich tematów:  Robota:       Też okleiłem:  Na górze silniczek z Forda, na dole z BMW:   Silnik z BMW był rozbierany, łożysko zmęczone, dlatego nie widziałem zasadności grzebania dalej przy tym silniku (wiem, że powinno się to wyjściowo robić inaczej - dziękuję Docentowi z forum BMW za podpowiedź) Dorobiłem sobie takie oto stalowe "łapy":   Niestety, przez naprawę uprzednią miałem mniej materiału pod nawierty:  Z tej przyczyny zdecydowałem się na M4, a nie M5. Tutaj ważna uwaga - nie wiem na jakiej głębokości są kanaliki w pompie, zatem nie wierciłem głębiej niż ta wypustka do mocowania silnika. Ma ona wysokość 5,5mm, ogranicznik wiertła (wiertło 3,3mm) ustawiłem na 6mm.   Tutaj wwierciłem się w wolną przestrzeń - spokojnie, to miejsce gdzie jest koniec śruby mocującej pompę do blachy. Wierciłem na około 7mm.    Jak widać, wyszlifowałem powierzchnię między tymi mocowaniami - chodziło mi o dobre przyleganie uszczelki silniczka pompy. Następnie trochę trudny ale konieczny temat, gwintowanie. Z racji że to alu - zaczynałem od gwintownika nr. 2, natomiast końcowy 3 skróciłem (gwintowanie do głębokości 6mm, chciałem aby zrobić możliwie dużo zwojów gwintu.   Do wkręcenia szpilek uzyłem kleju Loctite EA3450. Jego plastyczność to około 5-8 min, wstępnie schnie ok godzinę a pełna twardość po około 24-30h. Klej ten jest popularny przy klejeniu zębatek do zuzytych wałków zdawczych :-)  Szpilki to takie śrubki dociskowe z nierdzewki na imbus długości 20mm.    Styki przeczyściłęm, nasmarowałem ośkę oraz uszczelkę smarem łożyskowym.    Końcowy montaż, klej do gwintów niebieski loctite + nakrętki samohamowne. Dodatkowo także na klej kontry (na wsztelki wypadek..)    Układ zmontowany, zalany i odpowietrzony. ABS uzbraja się i zachowuje prawidłowo, sprawdzane ze 20 razy. Hamulce działają wzorowo, ABS także - przejechałem dotychczas 300km. Mam nadzieję, że powyższe będzie kiedyś komuś pomocne jak już będzie konieczność :-) UWAGA - każdy robi to na własną odpowiedzialność, wszak to hamulce. Powyższe to tylko ilustracja jak ja to zrobiłem i działa. Nie jest to żadna instrukcja. Co do kosztów to 200zl pompa z Forda, ok 60zl gwintowniki, wiertła, szpilki itp. Klej akurat miałem Pozdrawiam zimny Ostatnio edytowane przez zimny : 30.03.2022 o 08:54 | 
|   |   | 
|  27.03.2022, 11:33 | #2 | 
|  Zarejestrowany: Feb 2013 Miasto: Lubelskie 
					Posty: 637
				 Motocykl: CRF1000   Online: 1 miesiąc 2 tygodni 6 dni 20 godz 15 min 27 s |     | 
|   |   | 
|  27.03.2022, 14:09 | #3 | 
| Moderator  |   
			
			Uwielbiam takie komiksy.  Dobra robota  Pytanie - sprawdzałeś z jakiej sumy trzeba wyskoczyć na oryginał? 
				__________________ www.kolejnydzienmija.pl 2014: Żatki Bolek na promie kosmicznym 2015: Veni Vidi Wypici 2016: Muflon na latającym gobelinie 2017: Garbaty Jednorożec 2018: Czarny Jaszczomp 2019: Rodzina 50ccm plus 2020: Żółwik Tuptuś 2021: Chiński Syndrom 2022: Nie lubię zapierdalać 2023: Statek bezpieczny jest w porcie, ale nie od tego są statki 2024: Uwaga bo ja fruwam 2025: Ekwipunek Załogi Gogurka 2025: Cztery i pół Afryki | 
|   |   | 
|  27.03.2022, 14:26 | #4 | |
| trampkarz emeryt  |   Cytat: 
  przy takich tematach. Choć już parę razy ceny drobnostek w aso mnie zaskoczyły na plus na tle Suzuki czy Hondy. | |
|   |   | 
|  27.03.2022, 14:28 | #5 | 
|  |   
			
			7k, mają rozmach.
		 
				__________________ Jedynka do dołu! | 
|   |   | 
|  27.03.2022, 16:02 | #6 | 
|  Zarejestrowany: Oct 2018 Miasto: Zabrze 
					Posty: 1,123
				 Motocykl: ATAS 2019 Przebieg: 11000   Online: 3 tygodni 1 dzień 14 godz 24 min 33 s |   
			
			Telewizor do crfy 12k, tak ze teraz wszyscy ida w ceny premium :/
		 | 
|   |   | 
|  27.03.2022, 16:17 | #7 | 
| trampkarz emeryt  |   | 
|   |   | 
|  27.03.2022, 16:30 | #8 | 
|  Zarejestrowany: Oct 2018 Miasto: Zabrze 
					Posty: 1,123
				 Motocykl: ATAS 2019 Przebieg: 11000   Online: 3 tygodni 1 dzień 14 godz 24 min 33 s |   
			
			Tak, ale nie kasztanmy koledze watku. Gratuluje pomyslu i efektu !    | 
|   |   | 
|  28.03.2022, 22:24 | #9 | 
| trampkarz emeryt  |   
			
			Uzupełniłem pierwszy post o wymiary mocowań jakie dorabiałem    | 
|   |   | 
|  28.03.2022, 23:10 | #10 | 
|  |   
			
			Super druciarstwo ale w dobrym znaczeniu tego słowa.  I Ten to się nazywa mechanik.   
				__________________ kto smaruje ten jedzie | 
|   |   | 
|  | 
| 
 | 
 | 
|  Podobne wątki | ||||
| Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor | 
| Naprawa Tom Tom 410 | myku | Szpej turystyczny - Produkty i Porady | 2 | 24.10.2019 20:06 | 
| Naprawa 60 csx | wojtekm72 | GPS | 4 | 13.05.2017 21:48 |