![]() |
|
Uklad paliwowy i wydechowy Montaż i demontaż baku, kraników , gaźników, , tłumiki , filtry powietrza i paliwa, linki, pompy paliwa elektryczne i podcisnieniowe, ustawienia gaźnika, poprowadzenie przewodów. |
![]() |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
|
![]() |
#1 |
![]() Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Białystok/Jaświły/BielskP
Posty: 1,892
Motocykl: LC 4
![]() Online: 1 miesiąc 3 tygodni 4 dni 14 godz 1 min 34 s
|
![]()
Już o tym kiedyś pisałem, przelotowy wydech zubaża mieszankę zwłaszcza w Africzkach z nowszych roczników gdyż w nich z uwagi na normy czystosci spalin z biegiem lat zakładano mniejsze dysze główne, co za tym idzie już fabrycznie skład mieszanki był ustawiony dość ubogo. Współczynnik AFR (Air Fuel Ratio) najlepiej sprawdzić na analizatorze spalin, ale też wystarczy po ostrzejszym pałowaniu sprawdzić kolor świec, białe zabarwienie elektrod to znak że moto lata za ubogo, także osiągi spadają, a czasem (tak jak w moim byłym Transalpie rok 98) po szybkim odkręceniu czkniecie. Sama regulacja śrubą skladu mieszanki daje nie wiele bo tylko zakres małych obrotów, za zakres średnich odpowiada poziom iglicy (żeby wzbogacić trzeba podnieść iglicę) wysoki zakres obrotów to dysza glówna (zapodać o kilka oczek większą dyszę). Jak ktoś lubi eksperymenty to można sie pobawić. W starszych motocyklach ten problem aż tak nie występuje bo kiedyś normy czystości spalin nie były aż tak restrykcyjne i motocykle fabrycznie latały na bogatszych mieszankach, zatem wymiana wydechu na przelot nie jest tak odczuwalna ( moja Afra RD 03 przynajmniej nic nie straciła jeżdżąc na przelocie). Ale w niektórych przypadkach przelotowy wydech przyczynia sie też do większego zużycia oleju.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
![]() Zarejestrowany: Feb 2010
Miasto: Inowrocław
Posty: 898
Motocykl: RD07a
![]() Online: 1 miesiąc 1 tydzień 5 dni 8 godz 14 min 35 s
|
![]()
Co do powstawania podciśnienia w wydechu to chyba ktoś się pomylił, bo tam jest zawsze ciśnienie. Większe lub mniejsze. Strzały w wydech przy odpuszczaniu manetki to skład mieszanki lub synchro do zrobienia z tego co niektórzy mówią.
Nie rozumiem natomiast kilku spraw i mam nadzieje, że ktoś mi to logicznie wyjaśni. To, że wydech jest przelot powoduje, że jest lepsza wentylacja cylindrów, bo nie ma takiego ciśnienia i spalinom łatwiej jest wydostać się z cylindrów. Ale jaki to ma wpływ na moc silnika i dlaczego ujemny a nie dodatni? Lepsza wentylacja cylindrów to więcej mieszanki czyli moc powinna wzrosnąć. A ubożenie mieszanki też nie jest dla mnie zrozumiałe. Skoro gaźniki regulują ilość powietrza w stosunku do paliwa to jeżeli cylinder napełnia się większą ilością mieszanki, bo jest lepsza wentylacja to mieszanka ma taki sam skład i wszystko powinno być ok. Druga sprawa: jakim cudem wzrasta zużycie oleju? Przecież uszczelniaczy zaworowych, ani pierścieni wydech nie dotyka. Może to pytania laika i kiedyś zostałem wprowadzony w błąd przez co moje myślenie jest niepoprawne. Wszak forum jest od dyskusji i uczenia się ![]() To jak to w końcu jest panowie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Administrator
![]() |
![]() Cytat:
Zmiany nie podparte próbami na hamowni (to jak bieganie po lesie z zamknietymi oczami) prawie zawsze powodują straty. W najlepszym razie przesunięcie przebiegu momentu obr. co też można zaliczyć do strat chyba że ktoś lubi kręcenie na obroty zamiast miłego ciągu z dołu. Wydechy są dobierane pod silnik , ilość cylindrów i ich pojemność. Przykładowo tłumik 4 cylindrówki nie ma szans poprawnie działać w 2 cylindrach o tej samej pojemności. Powodem jest ilość jednorazowej dawki spalin opuszczającej cylinder. Lepsza wentylacja cylindrów powinna mieć początek w dolocie a potem w wydechu ( oczywiście nie na oko tylko specjalnie obliczona) nie zapominając o zwiększeniu ilości paliwa. Zakładanie wynalazków typu K&N daje więcej powietrza ( piasku, kurzu i innych drobnoustrojów też ) ale przy braku zwiększenia paliwa zuboży mieszankę i efektem może być np podpalenie zaworów. Rozluźnienie wydechu zwłaszcza na oko również zakłóca jego relacje z dolotem. Dawno temu pobawiłem się w kombinacje wydechowe w samochodzie ........ w efekcie zrobiłem najlepszą rzecz po tych próbach...... wróciłem do seryjnego układu minus katalizator i samochodek zaczoął znowu jechać. Kombinacje powodują korki ciśnieniowe lub przeciągi które pogarszają parametry. Co do wentylacji cylindrów , gaźnik jest obliczony na oryginalny papierowy filtr i na oryginalny wydech , zwiększanie dostępu powietrza nie musi wpłynąć dodatnio na ilość faktycznej mieszanki. Jeśli dysza główna nie puści więcej paliwa to więcej powietrza tylko zuboży mieszankę. Trzeba zastosować większe dysze. Podsumowując , domowe kombinacje raczej nie poprawią , często popsują a czasem nie pogorszą........ pytanie czemu mają w takim razie służyć ? Pomijam profecjonalne przeróbki np w pakietach sprawdzone i obliczone na hamowaniach..... tylko czy aby na pewno o to chodzi w Afrykach ?
__________________
AT03 Ostatnio edytowane przez Dzieju : 09.08.2010 o 10:48 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
El Mariachi
![]() Zarejestrowany: Aug 2009
Miasto: Podkarpackie
Posty: 1,493
Motocykl: RD04
Galeria: Zdjęcia
![]() Online: 1 miesiąc 1 tydzień 5 dni 2 godz 12 min 15 s
|
![]() Cytat:
Miło jak się ktoś zgadza i podziela moje zdanie ![]() ![]() ![]()
__________________
Niech moc będzie z wami ........... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Białystok/Jaświły/BielskP
Posty: 1,892
Motocykl: LC 4
![]() Online: 1 miesiąc 3 tygodni 4 dni 14 godz 1 min 34 s
|
![]()
Zjawisko falowe w wydechu powoduje tzw ciśnienie zwrotne, które to ciśnienie tak jakby przytrzymuje w pewnym momencie ładunek mieszanki paliwowo powietrznej w cylindrze zapobiegając wydostaniu się tego ładunku przed całkowitym spaleniem. Ciśnienie zwrotne występuje w przewodzie wylotowym cylindra w momencie otwierania się zaworu wydechowego. Od wartości ciśnienia zwrotnego zależy intensywność przepływu spalin z cylindra do układu wydechowego. Gdy ciśnienie to jest zbyt niskie, (często powodują to przelotowe układy wydechowe) spaliny opuszczają cylinder za szybko, porywając ze sobą część świeżego powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, dopływających w tym czasie przez otwarty zawór dolotowy. W efekcie cylinder zostaje gorzej napełniony, więc spada moc silnika i rośnie jednostkowe zużycie paliwa, powodując z większoną emisję CO2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Przeróbka Tripa !!! | motomysz | Wszystko dla Afryki | 18 | 21.04.2014 23:28 |
Jak rozpoznać oryginalnego KTMa? Pytanie o owiewki | jackhammer | Inne - dyskusja ogólna | 42 | 15.01.2014 23:26 |
co zamiast oryginalnego licznika.... | Vooytas | Układ elektryczny i zapłonowy | 7 | 24.06.2008 01:08 |