Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Główny dział > Wszystko dla Afryki

Wszystko dla Afryki Wszystkie nieoryginalne rozwiązania, które można zapakować do Twojego motocykla. Gmole, stelaże, kufry, sakwy, bagażniki, uchwyty, kanapy, modyfikacje zawieszeń, kierownic, gniazdka, GPSy, dynojety, bagstery i inne scottoilery...

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 18.10.2025, 16:10   #31
Jarczoq
 
Jarczoq's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Poznań
Posty: 554
Motocykl: RD07a
Przebieg: ^90 000
Jarczoq jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 23 godz 47 min 37 s
Domyślnie

Wolę używkę niż takie coś.
Jarczoq jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 11:00   #32
ramires
Administrator
 
ramires's Avatar


Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 5,442
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
ramires ma wyłączoną reputację
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 3 dni 18 godz 58 min 4 s
Domyślnie

Ten ślimak wydrukowany to naprawdę kiepskie wykonanie...

Ktoś, kto to drukował leciał na "szybkość".
Warstwa strasznie gruba... można to naprawdę lepiej wykonać kosztem czasu druku.



Przekopałem swoje zasoby i nie mam obecnie żadnego zajechanego napędu ślimaka. Jakby ktoś chciał się pozbyć to chętnie przyjmę - mowa oczywiście o korpusie. Mam pomysł na to, ale muszę jeden przeciąć, aby dwie rzeczy zweryfikować.
__________________
Ramires

...okręt mój płynie dalej... gdzieś tam...
ramires jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 11:10   #33
Mac13k
 
Mac13k's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2019
Miasto: Solec
Posty: 26
Motocykl: RD07
Mac13k jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 47 min 10 s
Domyślnie

Myślisz, żeby tego nie montować i jednak zamówić oryginał? Nie chciałbym, żeby znów ta metalowa zębatka ucierpiała.

Cytat:
Napisał ramires Zobacz post
Ten ślimak wydrukowany to naprawdę kiepskie wykonanie...

Ktoś, kto to drukował leciał na "szybkość".
Warstwa strasznie gruba... można to naprawdę lepiej wykonać kosztem czasu druku.



Przekopałem swoje zasoby i nie mam obecnie żadnego zajechanego napędu ślimaka. Jakby ktoś chciał się pozbyć to chętnie przyjmę - mowa oczywiście o korpusie. Mam pomysł na to, ale muszę jeden przeciąć, aby dwie rzeczy zweryfikować.
Mac13k jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 11:37   #34
ramires
Administrator
 
ramires's Avatar


Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 5,442
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
ramires ma wyłączoną reputację
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 3 dni 18 godz 58 min 4 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Mac13k Zobacz post
Myślisz, żeby tego nie montować i jednak zamówić oryginał? Nie chciałbym, żeby znów ta metalowa zębatka ucierpiała.
Zębatka plastikowa obrywa przez wytarcie korpusu w miejscu, gdzie chodzi metalowa ślimacznica. Ona z czasem przez wytarcie "spada" niżej i ma kontakt w miejscu, gdzie jej nacięcie już nie jest w "środku" względem plastikowej, a tam jak można się domyśleć metalowa część wyciera już plastikową... i tu jest cały problem. Grubość tego wydruku i "zaokrąglone" końce zębów mogą tak czy inaczej nie współgrać od razu z metalową częścią.

obraz_2025-10-20_113718664.png

Wieczorem zrobię jednak model i pokażę o co w tym wszystkim wchodzi.
__________________
Ramires

...okręt mój płynie dalej... gdzieś tam...
ramires jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 20:08   #35
ramires
Administrator
 
ramires's Avatar


Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 5,442
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
ramires ma wyłączoną reputację
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 3 dni 18 godz 58 min 4 s
Domyślnie

Rysunki poglądowe, ale ideowo będzie wiadomo o co chodzi.

Więc tak (subiektywnie).

Głównym powodem awarii napędu prędkościomierza - często potocznie mówimy, że jest ścięty ślimak. Jest to skutek tylko ZANIEDBANIA własnego lub poprzedniego właściciela lub też po prostu braku wiedzy, że takie elementy po prostu trzeba regularnie przy serwisie czyścić/sprawdzać. Tak samo tyczy się linki napędu przenoszącej obroty do samego licznika.

Mamy sobie ślimak - ten plastikowy, drogi... upierdliwy...

honda-xrv750-africa-twin-1993-p-germany-front-wheel_bigecy1p41f__1000_1a57.jpg

Na rysunku element nr 19.

slimak 001.png

Mamy tutaj ideowo pokazany napęd prędkościomierza.

Składa się z 2 podkładek, plastikowej jak i metalowej ślimacznicy.

Koło się kręci i przez zabierak po stronie koła zazębia się z poniższym ślimakiem "plastikowym".
On przenosi napęd na metalową ślimacznicę i idzie już dalej ruchem obrotowym przez linkę do prędkościomierza. To dla wszystkich jest jasne i nie ma co się rozwodzić.
obraz_2025-10-20_194554872.png

Wracając do meritum.

Nie ma za bardzo innej opcji aby nadmierne zużycie nie było z winy zaniedbania w ten czy inny sposób (pomijam przebiegi 100kkm+ gdzie sam przebieg siłą rzeczy zrobi swoje). Zaraz pewnie Dzieju się odpali i powie, że on problemów nie ma - ale Dzieju DBA z tego co wiem i dlatego to nadal u niego żyje.

Skąd bierze się ścinanie plastikowej zębatki? W 80% przypadków (wartość totalnie z dupy i szacunkowa na podstawie tego, ile afryk miałem w rękach swoich i nie tylko) winne jest wytarcie obudowy/korpusu samej przekładni.

Metalowa ślimacznica jest tak nacięta, że tylko centralna jej część ma właściwą głębokość, aby idealnie się zazębiała z plastikową.

slimak 002.png

Jeśli tylko wyrobiony jest korpus to metalowa ślimacznica już nie łapie gdzie trzeba i tnie plastikowe zęby.


Gdy prawidłowo
001.png
002.png

Gdy już korpus jest wytarty
003.png


Tu mniej więcej jest pokazane jaka część styczna nie niszczy zębatki.

slimacznica.jpg



Tutaj jak się dobrze przyjrzycie to widać, że część zębów nie wchodzi w podstawę nacięcia i następuje zniszczenie plastikowego elementu.

obraz_2025-10-20_195750493.png


Wskutek wycierania się w korpusie gniazda metalowej ślimacznicy, która idzie "w głąb" korpusu przestawia się "środek" i następuje uszkodzenie

obraz_2025-10-20_200005497.png



Nam nadzieję, że się to przyda, bo problem z wiekiem motocykli wyposażonych w taki układ będzie postępować, ale można go bardzo mocno spowolnić przez regularny serwis.
Z własnego doświadczenia używam smarów do przekładni kątowych do kos spalinowych, smar jest cały czas "miękki" ale nie wypływa od temperatury.



Dla przypomnienia. (ceny detaliczne salonowe).
44806-MV1-003 - 145zł (ślimak)
44809-ML7-003 - 13zł (podkładka)
44800-MV1-003 - 690zł (kompletny napęd, w tym ślimak i podkładki, nie da się kupić samego korpusu).

ps. przełożenie jest 1:3 - jeden obrót koła daje nam 3 obroty ślimacznicy zdawczej przekazującej już obroty do licznika.
__________________
Ramires

...okręt mój płynie dalej... gdzieś tam...
ramires jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 20:59   #36
Jarczoq
 
Jarczoq's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Jul 2017
Miasto: Poznań
Posty: 554
Motocykl: RD07a
Przebieg: ^90 000
Jarczoq jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 5 dni 23 godz 47 min 37 s
Domyślnie

Jest dokładnie, jak napisałeś, o czym wspominałem wcześniej. Ja używam smar łożyskowy PetroCanada.
Jarczoq jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Dzisiaj, 10:29   #37
renant
 
renant's Avatar


Zarejestrowany: May 2011
Miasto: Zgierz
Posty: 203
Motocykl: była AT jest TA
Przebieg: rośnie
renant jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 4 tygodni 16 godz 21 min 28 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał chomik Zobacz post
Aby naprawić trzeba wywiercić dziurę wkręcić śrubkę aby nie opadał ślimak i już. Wcześniej wymieniałem, smarowałem, podkładki sratki i co jakiś czas czekał mnie nowy teflon. Od czasu odwiertu, będzie parę lat i wiele kkm mam święty spokój i nic nie smaruje, ani nie czyszczę, od czasem jak się zdarzy koło zmieniać, oponę, dętkę.
Chomik, mógłbyś zamieścić zdjęcie odwiertu i śróbki? Czy to się wierci od przodu obudowy w osi ślimaka?
renant jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Dzisiaj, 14:02   #38
dawid8210
 
dawid8210's Avatar


Zarejestrowany: Oct 2011
Miasto: Kiełczygłów
Posty: 2,070
Motocykl: RD07a
Przebieg: 00000
dawid8210 jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 1 tydzień 2 dni 2 godz 5 min 29 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał renant Zobacz post
Chomik, mógłbyś zamieścić zdjęcie odwiertu i śróbki? Czy to się wierci od przodu obudowy w osi ślimaka?
Wiercisz jak zaznaczyłem w tym wypuscie. (Obudowa pierwsza lepsza z neta) Wkrecasz śrubkę m5 na klej, na tyle aby ślimacznica zaczęła się swobodnie kręcić. Mam tak od chyba 10 lat.
dawid8210 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Dzisiaj, 14:29   #39
ramires
Administrator
 
ramires's Avatar


Zarejestrowany: Oct 2007
Miasto: Otwock ale chętnie na Śląsk bym wrócił
Posty: 5,442
Motocykl: RD37A (Hybryda), dwie ramy RD03 w zapasie
Przebieg: ojojoj
ramires ma wyłączoną reputację
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 3 dni 18 godz 58 min 4 s
Domyślnie

trzeba to w miarę równo zrobić - ślimak z RD04/07 ma tam podcięcie więc trochę "celowania" trzeba
__________________
Ramires

...okręt mój płynie dalej... gdzieś tam...
ramires jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Dzisiaj, 14:44   #40
renant
 
renant's Avatar


Zarejestrowany: May 2011
Miasto: Zgierz
Posty: 203
Motocykl: była AT jest TA
Przebieg: rośnie
renant jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 4 tygodni 16 godz 21 min 28 s
Domyślnie

Ok. Wszystko jasne. Dziekuję.
renant jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
napęd prędkościomierza - tzw. ślimak monkees Wszystko dla Afryki 4 06.08.2017 15:14
napęd prędkościomierza - ślimak rambo Wszystko dla Afryki 2 29.08.2011 15:05


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.