Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat CRF 1000 / CRF 1100 > Hamulce, kola, opony

Hamulce, kola, opony Montaż, demontaż i kontrola takich elementów jak: klamki, pompy hamulcowe, tarcze, klocki, zaciski, przewody hamulcowe w oplocie i bez, koła, felgi, szprychy, opony i łożyska.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary Wczoraj, 19:18   #1
syncronizator
 
syncronizator's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2021
Miasto: Chrząszczyrzewoszyce powiat Łękołody
Posty: 533
Motocykl: CRF1100
Przebieg: 91000
syncronizator jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 13 godz 59 min 58 s
Domyślnie Hamulec tylny - gorąca tarcza.

Mam taki temat, że dość mocno grzeje się tarcza hamulcowa tylnego koła.
CRF1100 przebieg 93tyś od nowości w moich rękach.
Jest tak gorąca, że nie mogę dotykać jej dłużej niż pół sekundy.

Dzieje się tak pomimo że koło nie jest zblokowane.
Postawienie na centralce zaraz po jeździe i zakręcenie kołem jest dość swobodne... coś tam ociera ale koło nie ma bloka i kręci się dość długo jak na koło obciążone łańcuchem.

Dzieje się tak również gdy startuję rano i nie używam zupełnie tylnego hamulca.
Po kilku kilometrach tarcza jest gorąca.

Wyraźnie tłoczek się nie cofa.

Rozebrałem zacisk obejrzałem tłoczek i wnętrze zacisku.
Na tłoczku są ślady zużycia jednak nie są wyczuwalne pod palcem.
Wymieniłem gumki na nowe OEM bo ktoś mi powiedział że tłoczek po wyjęciu z zacisku nigdy nie włoży się w tym samym miejscu gdyż uszczelniacze mogą mieć zmieniony kształt (tłoczek je grawitacyjnie odkształca).
I sam tłoczek wypracowuje się nierównomiernie.


Wyczyściłem wszystko i nasmarowałem. Lekko wszedł w zacisk.
Gumka się nie odgięła .... wszytko czyste i dalej jest to samo.

Mam pytanie:
Co ma spowodować że tłoczek cofa się ? ....nierówność tarczy odpycha tłoczek ?
Czy może pompa hamulcowa ma wytworzyć podciśnienie i cofnąć tłoczek po tym jak puszczam hamulec ?

Na fotkach te ślady zużycia mogą wydawać się znaczne ... ale serio nie czuję ich pod palcem ...
Załączone Grafiki
Typ pliku: jpeg q1.jpeg (84.7 KB, 8 wyświetleń)
Typ pliku: jpeg q2.jpeg (75.3 KB, 8 wyświetleń)
syncronizator jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 19:37   #2
magneto
 
magneto's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2018
Miasto: Olsztyn (Wa-Ma)
Posty: 309
Motocykl: nie mam AT jeszcze
Przebieg: mój 3,5
magneto jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 4 dni 19 godz 34 min 25 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał syncronizator Zobacz post
Mam taki temat, że dość mocno grzeje się tarcza hamulcowa tylnego koła. (...)

Mam pytanie:
Co ma spowodować że tłoczek cofa się ? ....nierówność tarczy odpycha tłoczek ?
Czy może pompa hamulcowa ma wytworzyć podciśnienie i cofnąć tłoczek po tym jak puszczam hamulec ?
(...)
Tłoczek ma się cofać przez sprężystość gumki / uszczelki. Tarcza nie powinna mieć bicia - więc nie może odepchnąć tłoczka (może w mikro skali). Obstawiałbym lekkie zapowietrzenie (moto rusza , zacisk się nagrzewa, delikatnie rośnie ciśnienie, co dociska tłoczek. W układzie bez ABS to nie miałoby miejsca, ale... Sprawdź dokładnie odpowietrzenie.
Pompa nawet z ABS raczej podciśnienia nie wygeneruje...
Edyta:
Coś zmieniałeś ostatnio - podnóżki, ustawienia, buty ? Bo ew. może delikatnie pociskasz nogą pedał hamulca ?
__________________
Psy szczekają, a motocykl jedzie dalej...
magneto jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 19:56   #3
syncronizator
 
syncronizator's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2021
Miasto: Chrząszczyrzewoszyce powiat Łękołody
Posty: 533
Motocykl: CRF1100
Przebieg: 91000
syncronizator jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 13 godz 59 min 58 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał magneto Zobacz post
Tłoczek ma się cofać przez sprężystość gumki /
Coś zmieniałeś ostatnio - podnóżki, ustawienia, buty ? Bo ew. może delikatnie pociskasz nogą pedał hamulca ?
Nie nic nie zmieniłem ...nie naciskam hamulca przypadkowo.
Pod gumką czyściutko.

Czy można włożyć uszczelniacz odwrotnie ?
Nie zauważyłem żeby była ona niesymetryczna.
Gumka przeciwpyłowa tez nie.


Sprężystość gumki ?... hmmm .. ona bardzo nieznacznie wystaje ponad gładź cylindra. .. i mam wrażenie że rowek w którym leży gumka jest niesymetrycznie toczony co powoduje że jedna krawędź gumki wystaje wyżej niż druga.... nie wiem jak ta sprężystość mogła by działać.
Ale fakt .. odpowietrzenie .. być może coś zostało.
syncronizator jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 19:59   #4
matjas
 
matjas's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Brzezia Łąka
Posty: 15,380
Motocykl: nie mam AT jeszcze
matjas will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 2 tygodni 4 dni 11 godz 52 min 28 s
Domyślnie

Nie smarować niczym tłoczka. Dosłownie może mgła ino z DOT4.
Prowadnice ok? Zacisk przesuwa się na nich lekko?
W jakim stanie są przewody hamulcowe? Nie są jeszcze oem guma?
Czy nie masz jakichś dziwnych klocków co
Nie przesuwają się lekko po jarzmie?
Na koniec - dwie rzeczy i obydwie odległe: ile jest płynu hamulcowego w zbiorniczku - ujmij na wszelki wypadek na początek z centymetr, w dalszej kolejności zainteresowałbym się pompą hamulcową.
Zachowaj kolejność postępowania.
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa
matjas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 20:04   #5
fassi
Fazi przez Zet
 
fassi's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2009
Miasto: Berlin
Posty: 6,363
Motocykl: RD07
Przebieg:
Galeria: Zdjęcia
fassi will become famous soon enough
Online: 10 miesiące 1 tydzień 4 dni 18 godz 25 min 0
Domyślnie

Brat miał przypadek na warsztacie w samochodzie, że wąż hamulcowy gumowy w środku spuchnal, i blokował powrót. Znaleźli to dopiero po wymianie zacisku i pompy hamulcowej
__________________
Za dwadzieścia lat
bardziej będziesz żałował
tego czego nie zrobiłeś,
niż tego co zrobiłeś.
fassi jest online   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 20:18   #6
syncronizator
 
syncronizator's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2021
Miasto: Chrząszczyrzewoszyce powiat Łękołody
Posty: 533
Motocykl: CRF1100
Przebieg: 91000
syncronizator jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 13 godz 59 min 58 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał matjas Zobacz post
Nie smarować niczym tłoczka. Dosłownie może mgła ino z DOT4.
Prowadnice ok? Zacisk przesuwa się na nich lekko?

Tak

W jakim stanie są przewody hamulcowe? Nie są jeszcze oem guma?
OEM czyli guma .. wyglądają normalnie.


Czy nie masz jakichś dziwnych klocków co nie przesuwają się lekko po jarzmie?
Klocki Vesrah .. wkładają się w jarzmo swobodnie ..ale sprawdzę bo na to nie zwróciłem uwagi.

Na koniec - dwie rzeczy i obydwie odległe: ile jest płynu hamulcowego w zbiorniczku - ujmij na wszelki wypadek na początek z centymetr, w dalszej kolejności zainteresowałbym się pompą hamulcową.
Płyn w połowie stanu DOT4

Zachowaj kolejność postępowania.
Zwrócę uwagę na powyższe.
syncronizator jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 20:22   #7
matjas
 
matjas's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: May 2008
Miasto: Brzezia Łąka
Posty: 15,380
Motocykl: nie mam AT jeszcze
matjas will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 2 tygodni 4 dni 11 godz 52 min 28 s
Domyślnie

Jeśli to oem guma przewody to zdecydowanie bym to wyebał lobem nad stodołą niezależnie od wszystkiego. Pytałem bo tak jak Fazeusz pisał - bywa różnie.

Z klockami może być że tłoczek się cofa - klocki nie. NIE PYTAJ skąd wiem miałem taką akcję w Herlaku z tyłu.
__________________
'Przestań naprawiać kiedy zaczynasz psuć' - Ojciec matjasa
matjas jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 20:51   #8
rrolek

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Feb 2009
Miasto: a raczej wieś
Posty: 1,565
Motocykl: z lekkim adhd
rrolek jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 2 dni 2 godz 15 min 21 s
Domyślnie

Sprawdził bym jeszcze luzy łożysk koła.
__________________
Są jeszcze piękne zadupia na tym świecie.
rrolek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 21:11   #9
syncronizator
 
syncronizator's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2021
Miasto: Chrząszczyrzewoszyce powiat Łękołody
Posty: 533
Motocykl: CRF1100
Przebieg: 91000
syncronizator jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 tygodni 13 godz 59 min 58 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał rrolek Zobacz post
Sprawdził bym jeszcze luzy łożysk koła.
Jak miały by takie luzy wpływać na niecofanie się tłoczka ? ...ale tak czy inaczej łożyska są nowe ... wymieniłem je 3 tyg temu... razem z oponami i napendem.
syncronizator jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary Wczoraj, 21:34   #10
rrolek

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Feb 2009
Miasto: a raczej wieś
Posty: 1,565
Motocykl: z lekkim adhd
rrolek jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 2 dni 2 godz 15 min 21 s
Domyślnie

Ano luz może powodować przestawianie kątowe koła/tarczy względem osi/zacisku przy przyspieszaniu i hamowaniu silnikiem. Do powoduje tarcie a przy znacznych luzach - tak 2-3 mm na obręczy - również rozpychanie klocków. Wtedy spada też skuteczność hamowania i zwiększa się skok jałowy klamki/pedału.
Miałem tak jak się zgapiłem w kilku motkach terenowych gdzie łożyska zwykle roku nie przeżywają.

Edit: ntb jak by się klocek nie cofał to po jeździe było by konkretne tarcie i rano przy nie używaniu tylnego hebla z jakiego niby położenia tłoczek/klocki by się miały cofać? Może jest jednak inna przyczyna tarcia?
__________________
Są jeszcze piękne zadupia na tym świecie.
rrolek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Zapowietrzajacy sie hamulec tylny. goral KTM 13 09.04.2024 19:46
Hamulec postojowy jako hamulec tylny bez ABS nocny Hamulce, kola, opony 1 12.08.2022 14:24
Siłowniczek o małym polu pracy: 3-8cm wysięgu; hamulec tylny? Mateusz93 Inne - dyskusja ogólna 11 14.11.2019 23:10


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.