Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary Wczoraj, 11:13   #22
chomik

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Bałtyk
Posty: 2,838
Motocykl: RD03 RD07a Tenere700 WR
Przebieg: 666
chomik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 godz 50 min 43 s
Domyślnie

Budowa podstawowa:

Zacisk (obudowa) zamocowany do widelca/ramienia.

- Tłoczki (metalowe cylindry) poruszające się w gniazdach zacisku.

- Uszczelki kwadratowe (O-ring w przekroju kwadratowym) w rowkach gniazd tłoczków.

- Klocki hamulcowe dociskane przez tłoczki do tarczy.

- Przewód hamulcowy doprowadzający płyn pod ciśnieniem z pompy hamulcowej.

Mechanizm działania:

Naciśnięcie klamki hamulca uruchamia pompę w pompie głównej, która wytwarza ciśnienie w układzie.

Płyn hamulcowy, praktycznie nieściśliwy, przenosi ciśnienie przewodem do zacisku.

Ciśnienie działa na powierzchnię tłoczków każdy tłoczek wysuwa się, popychając klocek hamulcowy w kierunku tarczy.

Klocki dociskają się do tarczy i powstaje siła hamowania (tarcie).

Cofanie się tłoczków (mechanizm powrotu):

W zacisku nie ma sprężyn cofających tłoczki (jak np. w szczękach bębnowych).

Cofanie realizuje się dzięki elastycznemu odkształceniu uszczelki kwadratowej.

Gdy tłoczek się wysuwa, uszczelka lekko się skręca/odkształca.

Po zwolnieniu ciśnienia uszczelka próbuje wrócić do pierwotnego kształtu, ściągająca tłoczek minimalnie do tyłu.

Dzięki temu klocek odsuwa się od tarczy dosłownie o dziesiąte części milimetra > wystarczająco, aby tarcza obracała się swobodnie bez tarcia, ale jednocześnie tak blisko, by hamulec od razu łapał przy następnym hamowaniu.

Podsumowanie:


Naciskasz klamkę, ciśnienie w płynie, tłoczki wychodzą, klocki dociskają tarczę.

Puszczasz klamkę, ciśnienie spada, uszczelki cofają tłoczki o ułamek mm a klocki luzują tarczę.

To CHGPT i tym razem się z nim zgodzę
__________________
www.motopodroze.pl
chomik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem