Africa Twin Forum - POLAND

Africa Twin Forum - POLAND (http://africatwin.com.pl/index.php)
-   Układ elektryczny i zapłonowy (http://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=10)
-   -   RD07A Regulatory - problemy (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=26371)

adoado0 14.04.2016 16:56

RD07A Regulatory - problemy
 
Jeździłem na starym regulatorze z woltomierzem, generalnie było ok, problemy występowały gdy było na dworze powyżej 30 stopni, to lubił przeładowywać i trzeba było odczekać trochę.
Założyłem mu wentylator i problem został zamaskowany.
Z racji, że takie rozwiązanie jest niezbyt pewne, i wpadło mi trochę czas to zacząłem przerabiać instalacje. Poprawiłem masy, część kabli uciąłem, dolutowałem nowe, wtyki, kostki, łączenia, grubsze przewody w pewnych miejscach, myślałem, że to pomoże staremu regulatorowi, ale nie pomogło, jak dostawał gorączki to i tak przeładowywał, do czasu zagrzania trzymał równo napięcia. Gdy było już poniżej 25 stopni na dworze to można było jeździć do woli i problem nie występował.

Skuszony forumowymi opiniami kupiłem regulator od p. Sławka.
Problem w nim taki był, że trzymał napięcia ale tylko do 6.5k RPM.
Powyżej tego przeładowywał jak wściekły, trochę tak pojeździłem, problem zobaczyłem dopiero po jakimś czasie w nocy, gdy mi światła rozbłyskały przy przyśpieszaniu. Gdy przekraczał pewną granicę (nie pamiętam czy 6.3,6.4 czy 6.5k RPM, ale to bez różnicy), zaczynał rzucać pod 20V, nie był to proporcjonalny wzrost do obrotów ale momentalny skok. Regulator odesłałem, dostałem zwrot pieniędzy, dzwoniłem dopytać co i jak z nim było, niby wszystko ok, inny szczęśliwy na nim jeździ.

Co teraz mogę zrobić? Co może być u mnie nie tak? Może pomierzyć napięcia międzyfazowe? Choć jak pytałem p. Sławka to raczej nie może powodować takiego zachowania i nie ma sensu bym to sprawdzał.
Nie bardzo wiem co mogę teraz zrobić.
Kable i masy mam bankowo poprawnie.
Przeładowanie na tym regulatorze ZAWSZE w tym samym progu obrotów występuje, dla mnie wygląda to jak na jakieś 'przebicie' wewnątrz regulatora, stąd odesłałem go na gwarancję, ale niby to zostało wykluczone.


Dubel 14.04.2016 17:28

Gdzieś coś nie łączy i przy tej prędkości obrotowej pod wpływem drgań nie ma dobrego kontaktu z akumulatorem. Sprawdz dokładnie klemy podłączenie aku i czy kable gdzieś nie są złamane. Dla mnie wygląda to na odłanczanie bateri przy obrotach co skutkuje świrowaniem regulatora od Sławka jak również ta sama usterka powodowała przegrzewanie się poprzedniego regulatora.
Pozdro

Kazmir 14.04.2016 23:05

Cytat:

Jeździłem na starym regulatorze z woltomierzem, generalnie było ok, problemy występowały gdy było na dworze powyżej 30 stopni, to lubił przeładowywać i trzeba było odczekać trochę.
Przeładowywać co to znaczy? Ile było na woltomierzu i czy był sprawny?
Rezystancje uzwojeń sam możesz pomierzyć multimetrem, jak i tez zdiagnozować regulator. Parametry podane są w serwisówce.
Wracając do regulatora. Ja korzystam z fabrycznego z roku 1989. Mam go "posadzonego" na grubej płycie miedzianej i trzyma się świetnie:)

adoado0 15.04.2016 15:18

Nie ma możliwości by zawsze równo przy tych obrotach, w wyniku drgań, coś się luzowało, tym bardziej, że jeszcze wszystko sprawdzałem. Przy 6.5k RPM są różne drgania w zależności od obciążenia, stopnia przyśpieszenia, nachylenia drogi, otwarcia przepustnicy etc. To jest nierealne by wibracje powodowały odcinanie zawsze przy tych samych obrotach, za KAŻDYM razem, w różnych warunkacj.
Według mnie wtedy jest na tyle wysokie napięcie między fazami, że zaczyna przeładowywać, czyli de facto zależy od napięcia między fazami, rosnącymi w wyniku obrotów.

Co do starego regulatora, Kazmir, to było widać, że rosło napięcie, jeżeli w porę zauważyłem podczas jazdy to 15-16V nie przekroczyło, czasami jak zgapiłem to miałem i 18. Ale to było jak się przegrzewał, podejrzewam, że był już walnięty jak kupiłem motocykl. Zresztą inne elementy instalacji była słabe, złączki etc, więc on mógł zostać uszkodzony.
Później wszystko poprawiłem.

Czy woltomierz był sprawny? Nie wiem, działał, zrobiłem na nim z 2 tkm i wydawał się wyświetlać poprawne cyferki :) Forumowy woltomierz,

Z kolei Sławka przeładowuje zawsze powyżej 6.5k RPM. Zimno, ciepło, na luzie, przy stałej prędkości, przy przyśpieszaniu. Za każdym razem przy przekroczeniu magicznej granicy. Nie ma wyjątków, nie zdarzyło się by nie przeładował. Tak jak pisałem wcześniej, nagle jest skok do prawie 20V, dosłownie przez 1-2 sekundy maksymalnie.
Stary jak przeładowywał to normalnie rosło napięcie na voltomierzu powoli, tu jest skok, wygląda na to, że napięcie, które wtedy daje jest nieporównywalnie większe niż na starym.

Kazmir 15.04.2016 22:50

Spróbuj pomierzyć napięcie między fazami bez regulatora. Sprawdź, czy coś się nie dzieje "dziwnego" przy tej krytycznych obrotach?

adoado0 21.03.2017 18:00

Dobra, wracam do tematu, w tym lub przyszłym tygodniu zabieram się za pomiary.
Plan jest taki by odłączyć wszystko poza akumulatorem, czyli:

3 żółte z silnika -> regulator -> akumulator.
Wezmę miernik z pomiarem szczytowego napięcia i popatrzę jak to jest między fazami, jednocześnie mierząc na akumulatorze.
Czy to ma sens? Wydaje mi się, że tak, bo tak unikniemy dodatkowych 'zaburzeń' wprowadzanych przez kolejne elementy za akumulatorem.
Tak jak wcześniej pisałem, WYDAJE mi się, że wszystkie masy zrobiłem na nowo, poprawiłem łączenia, zalutowałem nowe złączki - nic to nie dało. Także moim laickim okiem wygląda, że coś musi być z samym statorem -stąd pomysł odłączenia reszty 'za' akumulatorem.

Kazmir, bez regulatora mogę 'bez obaw' odpalić (pomijam ryzyko zwarcia ;) i pogazowywać ?
Jak wygląda kwestia z odpaleniem z regulatorem, ale bez obciążenia regulatora? W tym przypadku mówię nawet bez akumulatora. Bezpieczne to?

szynszyll 21.03.2017 19:39

Nie nalezy palic bez aku.

ural2 21.03.2017 19:43

Polecam pod oscyloskop. Wszystko ładnie widać.

Kazmir 21.03.2017 20:05

Cytat:

Kazmir, bez regulatora mogę 'bez obaw' odpalić (pomijam ryzyko zwarcia i pogazowywać ?
Możesz, ale z podłączanym regulatorem już musi być obciążenie!!! - czyli aku
Podejrzewam, że to zupełnie coś innego. Już jedna taką uratowałem! Też koledze skończyły się pomysły! Doszło do tego że przewijał stojan zupełnie niepotrzebnie wywalając w h...kasy. Przyczyna była zupełnie inna. Niestety to wymaga pewnych zabiegów na moto to nie działa przez leczenie na odległość.

adoado0 21.03.2017 20:26

Jak to nic nie będę po tym widział to ściągnę znajomka z oscyloskopem, ja nie mam.
Kwestie bezpieczeństwa - wyjaśnione.

Kazmir, trochę lakonicznie się wypowiedziałeś - może nie chodzi tu o leczenie na odległość, ale jak już się pochwaliłeś uratowaniem to może skrobniesz co nieco więcej na ten temat?

adoado0 22.03.2017 23:28

Post pod postem, bo inaczej nie byłoby widać odpowiedzi, wybaczcie.
Otóz, pomierzyłem, wziąłem ze sobą za mało fantów, więc lekko nie było, ale koniec końców co zebrałem. Na wolnych obrotach między fazami około kilkanaście woltów. Przy 8000 RPM około 130V. Sprawdzałem na 3 parach, tj 1-2,1-3,2-3. Przy 8000 RPM było praktycznie równo na wszystkich parach ok 130V beż zadnych anomalii, ale to był tylko miernik z pamięcią maksymalnej wartości - pomiary bez regulatora - gołe żółte przewody.

Z kolei wszystko podłączone, to również nie było odchyłek, tyle że wtedy kręciłem krócej i mniej, jakoś do 7500 RPM, bo już przy 7000 napięcie na klemach akumulatora leciało w górę. Przy tych obrotach było jakoś niecałe 120V między trzema parami.

Nie mam pomysłów, będę wdzięczny za pomoc/sugestie.
Nadmienię, że to jest na kolejnym regulatorze od RAFWRO.
Tak jak wcześniej pisałem - poprzedni okazał się zupełnie sprawny..

Emsi 23.03.2017 07:45

Nie wiem, gdzie wcisnąłem moje pomiary, ale wyniki były na przewodach fazowych dobre i idealnie równe, a po podłączeniu regulatora same kwiatki.
Pomimo, że kostka pomiędzy żółtymi przewodami a regulatorem była w idealnym stanie i styki czyste, to z braku pomysłów wyciąłem ją, przewody zlutowałem i wszystko zaczęło grać... ale to było u mnie.

Pozdrawiam

adoado0 23.03.2017 09:43

U mnie jest to zlutowane, mierzyłem na końcu starych przewodów, na lucie z nowymi - idącymi od regulatora.
Na potrzeby wczorajszych pomiarów je rozlutowałem.

calgon 01.04.2017 08:41

Kurcze,od ilu obrotów zaczyna się czerwone pole?

adoado0 01.04.2017 22:12

8500 rpm bodajże.

Dzisiaj proczyniłem kolejne pomiary.
Otóż:

1) Odłączyłem całą instalację za regulatorem, wziąłem zewnętrzny akumulator, podpiąłem bezpośrednio pod wyjście regulatora - akumular miał ok 12.2V, jakaś samochodówka, po włączeniu napięcie ładowania ok 14.4V. Bez instalacji przeładowanie występuję trochę wyżej (jakies 7500 - 8000 rpm) i nie tak od razu. Chwilę przytrzymałem ok 7500 rpm i napięcie skakało - z 14.5, na 17 czy też 15, czasami 18 ale odniosłem wrażenie, że mniej niż na podłączonej instalacji.

2) Rezystancja na przewodach między fazami - ok. 1,4 oma.

3) Z racji, że miałem regulator podpięty przez kostkę i wypięła mi się jedna 'faza' to zauważyłem, że z wypiętą jedną fazą napięcie trzyma jak skała 14.4V do 8500 rpm. To normalne? Czyli podłaczone były tylko dwie - gdyż jedna się wypięła. Dla testu odłączyłem inną, a tę podpiąłem, i wynik się powtrzórzył - przez cały zakres równe 14.4V.

Może u każdego z regulatorem RAFWRO tak jest? Skoro odłączyłem instalację, a z prądnicy napięcia międzyfazowe nie wariują to co może być jeszcze przyczną? Może kupić i wrzucić oryginalny regulator? Zaznaczam, że ten regler RAFWRO to jest u mnie już drugi - poprzedni zachowywał się identycznie.

Spróbuję jeszcze przelutować przewody na 1.5 mm2 te od statora.
Co mogę jeszcze sprawdzić?

Albo po prostu olać te przeładowania powyżej tych 6000 RPM? W końcu pod czerwone kręci się tylko przy przyśpieszaniu, więc to za długo nie trwa. Choć najchętniej chciałbym to rozwiązać.
Mam możliwość jeszcze podłączenia tego wszystkiego pod oscyloskop z 4 wejściami, ale czy to sens? Nie wiem czego tam szukać, myślałem podłączyć fazowe do 3 wejść i RPMy do czwartego. Tyle, że nie wiem jaki tam jest kształt poprawny względem obrotów. Tu pytam bo z oscyloskopem musiałbym się trochę nagłowić by go sprowadzić.

R2D2 01.04.2017 22:27

Usterka może wskazywać na uszkodzenie któregoś z uzwojeń stojanu.
Po wyjęciu stojanu będzie widać na oko przegrzane uzwojenia.Często dochodzi do zwarć miedzy zwojowych a co za tym idzie szaleństwo na wyjściu z regulatora.
Zwarcia nie zawsze powstają na stałe , uzależnione jest to od temperatury, obciążenia stojanu oraz charakterystyki przetwarzania energii przez regulator.

adoado0 01.04.2017 22:38

R2D2 dzięki za sugestię, choć mam wątpliwości czy to będzie można ocenić - z tego co widziałem na forum to na każdym zdjęciu stojana były przegrzania.
Czy w takim wypadku pozostaje jedynie przewijanie w ciemno?

Z tego co piszesz - to wtedy warto chyba ten oscyloskop podłączyć i sprawdzić przebiegi czy liniowo zmienia się charakterystyka - i czy przypadkiem nie ma jakichś strzałów na przebiegach. Jaki tam jest orientacyjny w ogóle zakres częstotliwości?

Te napięcia międzyfazowe do 130V są w porzadku? Jedyne wytłumaczenie to, że ten miernik nie wyłapywał tych anomalii, gdy na wyjściu z regulatora napięcie rosło, to na fazach nie przekraczało 130V, bo tak jak pisałem - miałem pomiar w tym samym czasie na wyjściu z regulatora (klemy akumulatora) oraz między fazami. W chwili gdy na wyjściu było przeładowanie, na wejściu wyglądało normalnie. No ale tak jak piszę - może miernik się do tego nie nadaje.W każdym razie przed oscyloskopem zmienię jeszcze przewody fazowe.

adoado0 03.04.2017 21:21

8 Załącznik(ów)
Kolejne testy, jeszcze ciepłe, opis zrzutów, w kolejności:
Wszystko @ 8500 RPM (panewki krzyczały)

1) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (bez regulatora)
2) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (bez regulatora)
3) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (bez regulatora) - zoom
4) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (bez regulatora) - zoom
5) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyjściu)
6) Faza 1,2 w odniesieniu do 3 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyjściu) - zoom
7) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyjściu)
8) Faza 1,3 w odniesieniu do 2 fazy (z regulatorem, tylko akumulator na wyjściu) - zoom

UWAGI:

7) oraz 8) generalnie wyglądały podobnie do 6) tyle, że tam miałem trochę wyższe obroty (pod 9000 RPM) i dlatego ścięło więcej.
Luźne rozważania sugerują, że wina leży jednak po stronie regulatora.
Wygląda jak przebicie na diodzie i w konsekwencji 'zerowanie' połówek sinusa. Prawdopodobnie przy wyższych RPM obcięło by i tę dolną.
Ale to wszystko amatorskim okiem - dlatego zamieniam się w słuch.

pincet 05.04.2017 17:04

Ciekawy masz przypadek. Ja ugotowałem w maroku teraz oryginalny, myślałem że jest niezniszczalny. Wlutowany na wejściu i wyjściu. Nieopatrznie jeździłem pół dnia bez świateł. Lecz u mnie co ciekawe napięcie obserwowane w czasie jazdy było za niskie. Jak włączyłem led i manetki to przy 5000, światła spadało na 11.7 jakoś. Wymieniłem na ten od Sławka i odrazu poprawa. Stabilnie trzyma na wysokich. Przy niskich myślę że wszystkie nie doładowują.

adoado0 30.06.2017 12:16

Za pomocą i radą R2D2 (dziękuję), kupiłem regulator bardziej zbliżony do oryginału, niż w stronę tego od p. Sławka.
Wybór padł na regler od CBR 600 PC 37. Z racji braku chęci (albo braku dostępu do oscyloskopu) nie mierzyłem już na nim napięć miedzyfazowych, ale z ładowaniem skończyły się u mnie problemy.
W gorące dni regulator był ciepły, ale zdecydowanie chłodniejszy niż oryginalny Afryki.
Do czerwonego pola również trzyma cały czas 14.2 V.
Na luzie z włączonymi światłami lekko poniżej 14 V.
Ten od p. Sławka wrzuciłem jako zapas.

Regulator od CBR pasował na śruby bez przeróbek, wtyczki odciąłem i wyjście przerobiłem na kostkę oryginalną z AT, a wejście na sztywno zlutowałem. To tak jakby ktoś się zastanawiał jak się potoczyły losu tego tematu.

Pils 08.08.2017 09:44

Cytat:

Napisał adoado0 (Post 537535)
(...)Za pomocą i radą R2D2 (dziękuję), kupiłem regulator bardziej zbliżony do oryginału, niż w stronę tego od p. Sławka.
Wybór padł na regler od CBR 600 PC 37(...)

Możesz podać link?

next22 09.08.2017 09:27

Pasuje większość regulatorów ja mam od 900rr wraz z ori kostką teraz wymiana reglera to 5 minut roboty .
Warto pamiętać że w nowszych konstrukcjach regulator jest przykręcany całą płaszczyzną do alu ramy i to ona robi za radiator.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 11:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.