View Full Version : Kierunkowskazy LED
Dziś montowałem kierunkowskazy LED do motocykla. Co prawda nie do AT ale zasada jest ta sama.
Problem z ledami jest zawsze ten sam. Przerywacz. Po podłączeniu leda przerywacz zachowuje się tak jakby go nie było, czyli jakby żarówka była przepalona. Efekt to dwukrotnie szybsze miganie kierunkowskazów.
Rozwiązanie problemu to przerywacz elektroniczny wart ze 50-70zł
Ale jest inne rozwiązanie Rezystor z 2 zł :) który zasymuluje nam żarówkę
Pisząc dalszy teks chciałbym aby wypowiedział się ktoś kto się zna na elektronice bardziej niż ja
Jak dobierałem rezystor.
Wiedząc, że moc to napięcie * prąd czyli W=U*I , obliczamy jaki prąd płynie przez naszą żarówkę. Ja mam w kierunkach 10Wat
Więc I=W/U czyli I=10Wat/12Volt czyli 0,84 Ampera
Znając prawo Ohma wiadomo, że opór=napięcie / prąd czyli R=U/I
Dla mojego przypadku R=12Volt/0,84Ampera czyli 14,2 Ohma.
I taki opornik należy zakupić :friday:
Oczywiście motocykl ma tolerancje i teoretycznie myślę, że może to być opornik od 10 do 20 Ohm. Ważne jest aby miał on w miarę dużą moc. 10-20 Wat.
Taki opornik podłączamy RÓWNOLEGLE do instalacji kierunkowskazu i po sprawie.
Dla żarówki w AT czyli 21 Wat, opornik powinien wielkość od 5 do 15 Ohm. Tak przynajmniej sądzę
Ważne.
Dla każdego kierunkowskazu powinien być osobny opornik.
Kierunkowskazy LED podłączamy zgodnie z zasadą 'plus do plusa, minus do minusa". Dla zwykłych żarówek to nie ma znaczenia.
Nie wiem czy ktoś montuje ledy do AT ale może komuś do czegoś innego się to przyda
http://tarcu.com/Inne/At/AT00053.jpg
Masz racje z obliczeniami ale lepiej jest dac 1 rezystor na strone
jakies 4.7oma 50W , mniej sie grzeje.
Moim zdaniem i tak lepiej jest kupic lub zrobic przerywacz elektroniczny, a to dlatego ze marnujemy energie elektryczna na rezystorze zamieniajac ja w ciepelko .
Masz racje z obliczeniami ale lepiej jest dac 1 rezystor na strone
jakies 4.7oma 50W , mniej sie grzeje.
Moim zdaniem i tak lepiej jest kupic lub zrobic przerywacz elektroniczny, a to dlatego ze marnujemy energie elektryczna na rezystorze zamieniajac ja w ciepelko .
Niestety nie potrafię zrobić przerywacza :(
Jak możesz zamieść schemat.
A co do dawania na stronę to nie bardzo wiem jak. W moto gdzie je montowałem przerywacz jest wbudowany w komputer i każdy kierunek jest sterowany osobno.
Gdzie w AT należałoby go podłączyć?
Artykuł: Przerywacz elektroniczny (http://tom5555.republika.pl/pliki/projekty/przerywa/index.htm)
Schemat:
http://tom5555.republika.pl/pliki/projekty/przerywa/schemat.gif
http://tom5555.republika.pl/pliki/projekty/przerywa/polacz.gif
Płytka:
http://tom5555.republika.pl/pliki/projekty/przerywa/pall.gif
http://tom5555.republika.pl/pliki/projekty/przerywa/pbot.gif
7greg : mozesz mi podac marke i rocznik motocykla ?
pierwszy raz slysze zebu modul sterowal kierunkami , no chyba ze to jakas włoszczyzna to sie nie zdziwie .
Co do zamieszczonego schematu , to jest on troche przesadzony
po co tyle gratow , prosty przerywacz mozna zrobic doslownie na kilku elementach.
Jak bede mial chwile to zrobie przerywacz do kierunkow bez przekaznika.
hmm, moze nie jestem ekspertem od elektroniki, ale jesli jest w ukladzie przekaznik to wiem, ze zdrowiej dla tego ukladu (zywotnosc), chociaz przy migaczach faktycznie moze byc zbedny, bardziej na mocno obciazone elementy jak przednie swiatla bym to dal czy dla pewnosci na pompe paliwa
hmm, moze nie jestem ekpertem od elektroniki, ale jesli jest w ukladzie przekaznik to wiem, ze zdrowiej dla tego ukladu (zywotnosc), chociaz przy migaczach faktycznie moze byc zbedny, bardziej na mocno obciazone elementy jak przednie swiatla bym to dal czy dla pewnosci na pompe paliwa
tak bylo 10 lat temu , teraz sa takie elementy wykonawcze ktore na leb bija przekazniki , wada przekaznikow jest taka ze sa glosne, pobiaraja spory prad zeby pracowac , miewaja usterki mechaniczne jak i elektryczne tj. wypalanie sie stykow.
Wiadomo ze jezeli trzeba przelaczac prady np 20-30 A to przekaznik jest dobry i tani , ale w rozwiazaniach nowoczesnych i nie koniecznie tanich stosuje sie elementy elektroniczne , ktore maja zabezpieczenia przed zwarciem , sygnalizacje uszkodzenia zarowki lub innego odbiornika i przewodzace z powodzeniem prady rzedu kilkudziesieciu amper.
Niestety nasze AT nie ewaluowaly tak szybko jak elektronika , ale widac te rozwiazania i szybki postep w nowych motocyklach sportowych .
pozdrawiam
Mariusz
7greg : mozesz mi podac marke i rocznik motocykla ?
BMW K1200S
Hehe piszac o wloszczyznie zapomnielam o helmutach.
BMW to tez niezly wynalazek ,same strowanie kierunkami to niezla abstarkcja
podobnie zreszta jak w Harleyu.
W takim przypadku to faktycznie tylko rezystory zostaja.
Pozdrawiam
Mariusz
Ale zastanawia mnie jeszcze rozwiązanie (teoretycznie) jak w At podłączyć rezystor na stronę?
W które miejsce? Pomiędzy co?
Przesylam schematy , taki uklad ( nie kojarzyc mnie z PiS " uklad jest wszedzie" ) funkcjonuje w AT
http://www.elektronika.enet.pl/AT/ele/proste.gif
a tu z rezystorami na strone
http://www.elektronika.enet.pl/AT/ele/moded.gif
mam nadzieje ze schemaciki ci pomaga w zrozumieniu
co mam na mysli piszac "rezystor na strone"
Pozdrawiam
Mariusz
aa, kumam. Myślałem, że do kierunków są osobne plusy :bow:
Tak to faktycznie luz. Tylko to musi być taki opornik jak pisałeś, który "symuluje" 2x21W.
Chociaż wystarczyłoby przetestować minimalna moc żarówki, która działa.
Może np 5W. Wtedy by wystarczył opornik za 2x5W.
Dobrze to dedukuje?
5W to napewno nie starczy , zwykle przerywacze to "chamska" konstrukcja
i musi miec spore obciazenie do poprawnej pracy.
na dobra sprawe to obiazenie przerywacza reguluje czestotliwosc jego zalaczania
moc rezystora moze byc mniejsza o 50% od mocy zarowki poniewaz wypelnienie
zalaczania zarowki jest ok 50%/50% czyli wydzielana pelna moc na rezystorze bedzie wystepowac
przez 50% czasu jego dzialania i odstepy czasowe sa krotkie.
Nigdy nie robilem kombinacji z rezystorami i dlatego nie mam doswiadczenia praktycznego
Moge tylko uskuteczniac teoretyczny bełkot. :-]
pozdrawiam
Mariusz
tomasz_1006
11.09.2008, 20:01
No nie czy to co tu wszyscy opisuja znaczy,ze nie wystarczy zalozyc tylko kierunkow LED,ale trzeba tez majstrowac z przerywaczem(to powoli mnie przerasta z elektroniki czy tam elektryki jestem noga)
Mialem zamiar zalozyc cos takiego a to z powodu braku oryginalow,napiszcie co myslicie o takich blinkach w AT
1048
Sa tu dwa rodzaje ale ja myslalem bardziej o tych jakby trojkatnych ksztaltach
ja sie podpinam pod LEDy.
Nabylem dzisiaj przerywacz elektroniczny.
Czy to wystarczy do podłączenia mniej prądożernych jak i bardziej lansiarskich kierunków?
Po naradzie z R2D2 nabylem sobie przerywacz elektroniczny pod LEDy
http://www.sklep1.larsson.pl/Towar.aspx?TowId=176576&View=Multi
w niedziele montowac bede albo jutro.
Zmieniałem ostatnio pare detali w motocyklu swoim. Tym razem padło na LEDowe kierunkowskazy.
Przeróbka prosta jak budowa cepa jak się okazało.
Nie robiłem zdjęć samego przerywacza oryginalnego bo każdy jak będzie się do tego dobierał to go znajdzie :)
Zakupiłem odpowiedni jak mniemałem przerywacz elektroniczny dedykowany pod kierunkowskazy LEDowe oraz same migacze.
5416
5415
Przerywacz do nabycia gdzieś tam (u mnie, w Larssonie, w każdym sklepie moto) (kod Larsson: 1320282).
Przeróbka polega na obcięciu oryginalnej wtyczki i połączeniu z wtyczką taką samą jak od świateł halogenowych. Miałem już gotowe wtyczki z przewodami więc nie mieszałem z ich kolorystyką.
5417
Kolory przewodów w oryginalnym przerywaczu oraz ich sposób podłączenia do nowego przerywacza
5414
5417
Po zlutowaniu wszystkiego wszystko ładnie działa, ale na tym przerywaczu migacze działają zbyt wolno (ponad 1 sekunde interwał jest). Po konsultacjach z mistrzem R2D2 wymienić jeden z kondensatorów.
W omawianym przykładzie przerywacz posiada dwa kondensatory (mniejszy i większy).
Ich parametry:
100uF 50V - większy
47uF 50V - mniejszy
5419
5420
Mniejszy kondensator należy wymienić na 33uF 50V.
To cała przeróbka :)
Ważne. Migacze LEDowe sprzedawane są przeważnie z bardzo krótkimi przewodami, więc warto się zaopatrzyć w konektorki dodatkowe.
Działa teraz jak należy.
Ale:
Wszystko to wyglada na calkowicie nieszczelne - samochodowe.
Czy kierunki mają jakiś gumowy przegub? Bo plastiki to przy pierwszej glebie odpadają i zabawa od nowa. A Ty sie w teren wybierasz zdaje sie?
Nieszczelne - tak, oryginał jest lepiej wykonany, bo jest zalany. Docelowo też "uszczelnienie zrobię" poprzez zalanie wnętrza jakąś żywicą.
Mają przegubik - nie są całkiem sztywne.
mój tylni błotnik wygląda tak jak na zdjęciu poniżej.
5421
5422
5423
Na tył krótkie założyłem a na przód dłuższe. Lampa też LEDowa z homologacją.
Podoba mi się patent ze świecącą końcówką migacza.
http://sklep1.larsson.pl/Towar.aspx?TowId=265871&View=Multi
http://sklep1.larsson.pl/Towar.aspx?TowId=265872&View=Multi
to są te :)
wszystko piknie-ładnie, ale jeszcze jedno - czym albo jak zastapić kontrolkę (żaróweczke) kierunków, która to przy ledach daje zwarcie i mryga wszystko naraz - tak przy okazji dobry patent na awaryjne :)
No niby można jeżdzić bez kontrolki, ale lepiej jest jak widać czy mryga czy nie.
Ps Ramires, a skąd u Ciebie trzy przewody do przerywacza jak są dwa?
aaa, już wiem - Ty masz elektryke z 07a
ale przerywacz jest taki sam w kazdej AT z tego co pamietam
ale przerywacz jest taki sam w kazdej AT z tego co pamietam
A właśnie że nie. U mnie jest dwubiegunowy z pominięciem masy.
to mase podpinasz ... do ramy?
mam taki jeden elektroniczny po lekkim ... obudowa peknieta jest ... takze jak chcesz to mozesz sobie go wziasc i pobawic sie
Moje obecne, seryjne, działają - na razie nie zmieniam :).
zasada jest taka jak chodzi nie ruszaj !!!
chyba, że nie chodzi ...:(
Greg co ty Helmutów poprawiasz ? Takie ładne lansiarskie BMW ruszasz ?
MOTOMYSZA
03.02.2010, 04:43
Witojcie :)
A ja bym chciał zapytać , czy takie coś się sprawdzi do kierunków LED?
Jak myślicie.
Pytam, bo kierunkowskazy już zamówiłem , a teraz trzeba by coś wymóżdzyć z przerywaczem
ELEKTRONICZNY PRZERYWACZ REGULOWANY DO KIERUNKOWSKAZÓW LED
(lub zwykłych żarówek do 50W)
Maksymalne obciążenie to aż 50W wiec mozna podlaczyc zarówno diody led jak i typowe żarówki 2x21W.
Jeśli jednak dla kogoś 50W to za mało to na zamówienie mam wersje o mocy obciązenia do 100W.
Główną zaletą tego przerywacza jest to, że nie zmienia częstotliwości mrugania przy zmianie obciążenia (odwrotność bimetalicznych i elektronicznych przerywaczy).
Czyli żarówki mrugają nam tak samo jeśli podłączone jest ich jedna, dwie, trzy (diody czy żarówki - obojętne) i nie ma na to wpływu także słabsze połączenie np. zaśniedziałe końcówki konektorów.
Kolejną bardzo ważną zaletą jest jego bardzo długa żywotność oraz kontrolka zasilania przerywacza.
Przerywacz posiada maly potencjometr umozliwiajacy korekte szybkosci migania wg wlasnych upodobań.
Podlaczenie typowe i bardzo proste:
- brazowy na mase (-12V)
- czerwony +12V za stacyjką
- biały to wyjście na przełącznik przy kierownicy.
http://img193.imageshack.us/img193/9392/przerywacz3.jpg (http://img193.imageshack.us/img193/9392/przerywacz3.jpg)
Przerywacz jest nowy.
Zasilanie przerywacza 12V (10-15V)
Wiem, że inną sprawą jest szczelność tego urządzenia, ale gdyby sobie z tym poradzić , to myślicie że będzie działać ?
Jeśli się kto zna, to proszę o potwierdzenie albo słowa krytyki. Wysłucham wszystkich opinii.
Pozdrawiam (http://photos07.allegroimg.pl/photos/oryginal/906/98/02/906980230):MOTOMYSZA
http://photos07.allegroimg.pl/photos/oryginal/906/98/02/906980230 (http://photos07.allegroimg.pl/photos/oryginal/906/98/02/906980230)
Co do tych własnych upodobań częstotliwości działania........ muszą się mieścić w zakresie 90-120 a nie dowolnie w/g własnego widzimisię.Możliwe że ten potencjometr działa w tym zakresie...?
MOTOMYSZA
04.02.2010, 19:27
Czyli że będzie działać, czy nie? Tylko odpowiednio będę musiał podregulować częstotliwość załączania (mrugania), tak? Ale samo urządzenie OK ?
Bo interesuje mnie czy będzie potrzeba wlutowania jeszcze tych oporników (10-20 Ohm), o których była mowa wyżej, czy też właśnie poprzez tę możliwość regulacji już nic nie będzie potrzeba dokładać.
Kto się tam zna, niech napisze coś w temacie.
Według opisu będzie działał, bo elektronika steruje małym przekaźnikiem bądź triakiem i wychodzą impulsy które "olewają" obciążenie. (oczywiście do 50W)
mckrzysiek
11.02.2010, 18:48
a ja zamontowałem taki wynalazek z Allegro
http://www.allegro.pl/item911757219_przerywacz_do_kierunkowskazow_led_i_ nie_tylko_2p.html
i chociaż oryginalny przerywacz miał trzy bolce to ten dwubolcowy naprawdę daje radę;-)
http://lh6.ggpht.com/_ynVBTztslGc/S3RCzXhdPSE/AAAAAAAAAEw/LNMuOc0909c/s144-c/PrzerywaczKierunkowLed.jpg
MOTOMYSZA
18.02.2010, 21:52
Sie ma !
Jeszcze w temacie LED'owym...
Założyłem właśnie sobie ( a właściwie to nie sobie tylko do Afryki, he,he,he) kierunki LED + przerywacz elektroniczny do LED'ów,i włączyłem zadowolony z porządnie wykonanej roboty.... no i mały ZONG!!!!
Przy włączaniu nieważne czy prawych czy lewych kierunkowskazów, migają sobie pięknie -ale WSZYSTKIE 4 sztuki :dizzy: , czyli świecą tak jak awaryjne!!!!!
"Zdziczałem" trochę , ale : multimetr w łapę i do dzieła-czyli przedzwanianie kabelków zeby zakumać "-O co kaman?" Ale bez rezultatu. Wynikało że wszystko jest OK, szczególnie że po przepięciu z powrotem na zwykły przerywacz i kierunki z żarówkami, wszystko działało poprawnie (!?!?!?!)
Dopiero wgląd w schemat instalacji elektrycznej:umowa: rzucił swiatło na ... żaróweczkę - zieloną kontrolkę przy zegarach. To ona była elementem łączącym prawą stronę z lewą .
Ale ,że nie zamierzałem się jej pozbyc (bo to byłoby najprostsze), to zasiliłem ją z innego źródła tzn podpiąłem się do przewodu (szarego wRD07a) dochodzącego do przerywacza kierunkowskazów.
Zanstalowałem też już sobie wcześniej dodatkowy obwodzik do awaryjnych, i informacyjnie dla zainteresowanych powiem ,że wszystko działa poprawnie :D
No , to byłoby tyle w temacie LEDowym z mojej strony.
Moze komuś sie kiedyś przyda... (mi by się przydało:))
POZDRAWIAM
hej! a czy ktoś może mi jeszcze pomóc?
z wzoru kolegi 7Greg obliczyłem:
Więc I=W/U czyli I=21Wat/12Volt czyli 1,75 Ampera
Dla mojego przypadku R=12Volt/1,75 Ampera czyli 6,85 Ohma.
Mam kierunkowskazy led, czyli są już zaopatrzone we własne oporniki by się nie zjarały ale chciałbym zasymulować na nich opór jaki generuje żarówka 21wat
Oporniki określa się: np. 25wat 7,5 Ohma - i tutaj rodzi się mój problem bo nie wiem czy mam celować coś koło 50 wat czy raczej w 25 by obciążenie było podobne do żarówki.
Zaznaczę, że kierunkami steruje jakiś moduł a nie przerywacz więc nie mogę iść na łatwiznę
I 25W i 50W będzie ok.
50W będzie się mniej grzał, ale bardziej obciążał instalację.
dzieki wielkie za szybka odpowiedz!
Rozumiem, ze 7ohm będzie najlepszy tak? czy 7,5? a może inny?
Każdy pomiędzy 5 a 10 ohm będzie dobry.
A skoro już rozwiązałeś pierwszy problem to zapraszam do powitalni ;)
I 25W i 50W będzie ok.
50W będzie się mniej grzał, ale bardziej obciążał instalację.
To co piszesz jest błędem. Moc podana na rezystorze jest maksymalną mocą, jaką można na nim wytracić bez jego zniszczenia. To czy wepnie 25W czy 50W nie zmieni obciążenia instalacji. Obciążenie instalacji (wartość prądu) zależy tylko od rezystancji rezystora.
Moc pobieraną przez rezystor możesz policzyć W = U^2 / R
12*V12V / 7 Ohm = 20 W.
Taka moc wydzieli się na rezystorze 7 Ohm. zakładając przerywany tryb pracy uśredniona moc będzie mniejsza. Wystarczy więc rezystor o mocy 25W.
A czy takie obciążenie zadowoli twój przerywacz to już inna historia.
pzdr.
MOTOMYSZA
19.02.2010, 23:02
Muszę Was wszystkich przeprosić , bo nie jest tak jak napisałem w ostatnim moim poście o LEDach tzn nie jest wszystko OK :mad:
A dokładnie napisałem że zasiliłem tę "zieloną" żaróweczkę na kokpicie z przerywacza szarym kabelkiem. No i faktycznie tak dzisiaj zrobiłem , niestety objaw jest taki , że zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce, niezależnie czy przełącznik kierunkowskazów jest w pozycji "0" czy "P"-rawo, to prawe kierunki sobie mrugają a jak przełącze go w położenie "L"-ewo, to migają wszystkie tak jak awaryjne:dizzy:. Wczoraj coś tam sobie popodłączałem na prowizorkę na próbę i zdawało mi się że jest OK. No właśnie - zdawało mi się :) Wobec powyższej sytuacji ja już zgłupiałem do reszty.
H E L P M E !!!!!
Może ktoś miał jakąś taką podobną sytuację i kuma kwestie prądowe bardziej niż ja to poproszę o wskazówki jakieś bo teraz to już stoję jak to się mówi "w czarnej dupie !"
Czarnuchy Kochane , pisaliście przeca ,że zakładaliście LEDy do waszych motongów. I co zapytam, u Was po założeniu LEDów wszystko banglało OK?
KUTWA bo mi już pomysłów zaczyna brakować. Kolega co mnie wspomagał wczoraj techniczno-elektrycznie proponuje wymienić żarówkę na diodę. Ja osobiście wolałbym pozostać przy tej żaróweczce bo oryginalna jest- macie jakieś pomysły?
Ramires założyłeś te LEDy już u siebie? Działają?
7Greg, a Twoje instalacje na LEDach ? Działają czy też musiałeś coś przekombinowac?
Jak wyjmiesz ta małą żarówkę to jest ok ?
Jeżeli tak to powinna pomóc dioda prostownicza podłączona szeregowo z tą żarówką.
No to stary numer z tą żaróweczką. Tak jest, potrzebna dioda prostownicza a nawet dwie. Poszukaj, wujek googl musi to wiedzieć. Jak nie poradzisz to poszukam ja ale miej szansę pierwszeństwa ;)
Ja montowałem LED-owe kierunki. Musi być dioda LED w lampce kontrolnej albo tak jak koledzy piszą dioda prost w żarówce.
Ja wmontowałem to w miejsce oryginalnej żaróweczki kontrolnej:
10288
nic nie musisz przerabiać i problem z głowy.
http://moto.allegro.pl/item923904608_zarowka_r5_t5_led_dyfuzyjne_zegary_d obra_cena.html
a ja zamontowałem taki wynalazek z Allegro
http://www.allegro.pl/item911757219_przerywacz_do_kierunkowskazow_led_i_ nie_tylko_2p.html
i chociaż oryginalny przerywacz miał trzy bolce to ten dwubolcowy naprawdę daje radę;-)
http://lh6.ggpht.com/_ynVBTztslGc/S3RCzXhdPSE/AAAAAAAAAEw/LNMuOc0909c/s144-c/PrzerywaczKierunkowLed.jpg (http://lh6.ggpht.com/_ynVBTztslGc/S3RCzXhdPSE/AAAAAAAAAEw/LNMuOc0909c/s144-c/PrzerywaczKierunkowLed.jpg)
Możesz zdradzić szczegóły .
Ktoś ma pojęcie jak podłączyć 2 pinowy przerywacz do ledów w miejsce 3 pinowego orginała - tak jak kolega powyżej . Sklep wysyłkowy dał ciała , może lepiej go odesłać ?
Na jeden kołek przerywacza dajesz + po stacyjce , a z 2 kołka wyjście na przełącznik kierunków.
Powinieneś mieć oznaczenia na przerywaczu gdzie jest + a gdzie OUT.
Jest to przerywacz bez oznaczeń
przewody
1- czerwony
2- czarny
myślę , że czerwony to zasilanie ?
Na to by wyglądało , mam nadzieje że w razie czego ma jakieś zabezpieczenie przed uszkodzeniem.
mckrzysiek
16.03.2010, 20:13
Możesz zdradzić szczegóły .
Ktoś ma pojęcie jak podłączyć 2 pinowy przerywacz do ledów w miejsce 3 pinowego orginała - tak jak kolega powyżej . Sklep wysyłkowy dał ciała , może lepiej go odesłać ?
niestety nie pamiętam;-(
Miałem dwa takie przerywniki i metodą prób i błędów jeden kabelek zostawiłem bezużyteczny, a dwa pozostałe podpiąłem. W ramach prób i błędów spaliłem jeden z przekaźników, ale drugi podpięty - działa:)
Jeżli sprawa nadal aktualna to w weekend sprawdzę i opiszę jak podpiąłem
Dzisiaj zadzwoniłem do skelepu i pan przeprosil ( pamiętał) i natentychmiast wysłać miał 3 pinowy . W sobotę się pobawię .
Myślę , że sobie poradzę :eek:
Witam
Mam problem z kierunkami led, może ktoś mi doradzi:
Po podłączeniu kierunków na ledach, świecą one jednostajnym światłem. Podłączałem przed jednym z kierunków oporniki 5w 6,8 ohm 1 szt., próbowałem szeregowo i równolegle i po 4 szt. i żadnej reakcji, jak bym podłączał zwykły przewód. A wystarczy że podłączę żarówkę 10 w i zaczynają migać, szybko ale migają. Oporniki takie podłączałem bo akurat takie miałem. Poza tym nie wiem konkretnie jaki mam wstawić bo po przeczytaniu tego wątku mam mętlik w głowie a nie znam się za bardzo na elektryce. Oryginalnie w xr siedzą żarówki po 21W na każdy kierunek, ale jak miałem po 15W to też było git.
Pytanie jaki wstawić opornik i czy w ogóle warto go wstawiać przed jednym z kierunków czy może w innym miejscu.
Powinno działać podłączenie równolegle po jednym rezystorze do każdego kierunku.
6.8 Ohm symuluje żarówkę 12V 21W.
a da się wstawić tylko przed jednym kierunkiem? to jest chyba połączone ze sobą, bo jak się zmienia jedną żarówkę na słabszą to oba kierunki migają szybciej.
Roberth71
29.04.2010, 13:20
Ja mam wlutowane dwie diody przy kontrolce sygnalizującej i tam też dioda świetlna jest włożona, jeszcze jedno jak nie mialem jeszcze wlutowanych diod ( te diody to oporniki jakieś, nie znam się za bardzo) a po wyjęciu zarówki sygnalizującej, ledy zaczęły normalniej działać, też szybko ale już nie świeciły jednostajnie, ale kiepsko się jeździ jak nie widać kontrolki migaczy :vis:
Jak wymięknę z tymi opornikami to może kupię przerywcz do ledów, tylko jak mieć pewność że to na pewno do ledowych kierunków. Ten np: http://moto.allegro.pl/item1008818034_przerywacz_kierunkowskazow_na_dioda ch_led_50_mocy.html
to ściema, kupiłem go kiedyś i po wstawieniu okazało się że niczym nie różni się od maluchowskiego przerywacza elektronicznego, nie ma nic wspólnego z ledami.
sprzedają jeszcze w tym samym sklepie coś takiego
http://moto.allegro.pl/item997801938_specjalny_przerywacz_do_kierunkow_na _diodach_led.html
może to musi być "SPECJALNY PRZERYWACZ DO KIERUNKÓW NA DIODACH LED" a nie tylko "PRZERYWACZ KIERUNKOWSKAZÓW NA DIODACH LED+50%MOCY"
Moim zdaniem jeśli masz przerywacz elektroniczny - to taki do którego podpinasz 12V i bez żadnego obciążenia zaczyna "cykać" Cyka przekaźnik którego steruje układ elektroniczny, a nie obciążenie jak w bimetalowych itp. W tym przypadku ograniczeniem jest tylko max prąd jaki zniesie przekaźnik. W tej opcji nie potrzeba żadnego dodatkowego obciążenia ( rezystory)
Uwaga: ostatnio chyba jakaś nagonka była na stacje diagnostyczne i nie chcą podbijać przeglądów jak są małe kierunki (a takie właśnie są w większości te ledowe). Może to tylko w Białymstoku a może w całym kraju jakaś akcja. W każdej stacji jak mantre powtarzają że kierunki muszą mieć 12 cm kwadratowych powierzchni klosza. Nikogo nie obchodzi że to enduro i po asfalcie jeździ niewiele.
...Nikogo nie obchodzi że to enduro i po asfalcie jeździ niewiele.
I tu akurat popieram. Ma homologację na asfalt a nie na niewiele asfaltu :)
Ja tam mogę i ręke wystawiać. Nie upierałem się jakoś specjalnie żeby mieć małe kierunki. Chciałem ledowe bo te są odporniejsze na drgania i mniej prądu żrą z mojej niekielkiej prądnicy w XR. A ledowe wszystkie praktycznie są małe. Tylko po co jest na nich homologacja skoro można ją o kant dupy obić.
A te 12cm2 jest gdzieś zapisane oficjalnie?? Przeca motóry są teraz wypuszczane na małych diodowych kierunkach, więc w czym problem?? Z tego co wiem, jeżeli kierunek ma nabite "e" to ma homo na EU. I te małe diodówki wcale słabiej nie świecą, wręcz są dużo jaśniejsze. Sam się noszę ze zmianą kierunków, bo moje już się ze starości na powertapie trzymają i za bardzo obrywają przy kontaktach z matką naturą.
A te 12cm2 jest gdzieś zapisane oficjalnie?? Przeca motóry są teraz wypuszczane na małych diodowych kierunkach, więc w czym problem?? Z tego co wiem, jeżeli kierunek ma nabite "e" to ma homo na EU. I te małe diodówki wcale słabiej nie świecą, wręcz są dużo jaśniejsze. Sam się noszę ze zmianą kierunków, bo moje już się ze starości na powertapie trzymają i za bardzo obrywają przy kontaktach z matką naturą.
Ja mam w drz diodówki zalożone jeszcze w Szwajcarii ale maja E - moim zdaniem świeca duuuzo wyraźniej od zwykłych zarówkowych.
Na przeglądzie początkowo diagnosta miał wąty ale jak mu pokazałem ze ma ta literkę to stwierdził ze OK.
Jak dla mnie sa super - bo nie duze i na elastycznych uchwytach - wiec ich nie porywalem jeszcze :D
Tu fotki jak wygladają
https://picasaweb.google.com/babel1969/20110428#5600732684436928866
https://picasaweb.google.com/babel1969/20110509#5604599097902247266
I ja mam u siebie takie, gość nawet nie chciał patrzeć na żadne literki tylko powtarzał wciąż o tych 12 cm2. Na innej stacji koleś powiedział że oprócz kierunków to mi nie podbije badania bo postojówki świecą dopiero na odpalonym silniku.
Chciałem ledowe bo te są odporniejsze na drgania i mniej prądu żrą z mojej niekielkiej prądnicy w XR. A ledowe wszystkie praktycznie są małe.
Masz rację że są odporniejsze ale tu chodzi o pow. świecenia , jeśli wstawisz płytkę z ledami o pow takiej jak powinna być to nikt się nie przyczepi.
Jeśli już patrzycie na literki na szkle to sprawdźcie w naszych rozporządzeniach homologacyjnych , bo nie zawsze co na swiecie to i u nas jest zgodne z przepisami.
Generalnie jest tak że jeśli w/g literek dany np kierunkowskaz ( czy inne oświetlenie) spełnia wymogi bycia kierunkowskazem przednim czy tylnym to diagnosta nie powinien mieć uwag.
A to że ledy " mocniej" świecą wcale nie oznacza że są lepsze w każdych warunkach , one nie mają oświetlać drogi ale być widoczne i w nocy i słońcu w odpowiedniej barwie oraz być czytelne.
Co z tego że miniaturka ostro świeci jak nikt jej nie zauważy bo jest właśnie mała, większy klosz nawet ciemniej świecący jest czytelniejszy od miniaturek.
Ledowe kierunki jeszcze maja to do siebie ze maja mały kąt świecenia i z większego kąta w słoneczny dzień prawie ich nie widać.
E w kółeczku Chińczycy tak samo biją jak CE ( china export ) na innych urządzeniach.
Jak zapytasz o certyfikat lub homologację to albo nie ma albo podrobiona.
Boski-Kolasek
03.06.2011, 23:35
A ja sobie ledowego stopa walnelem i swieci ze ho ho ho
Ledowy stop to inna bajka. Też mam i swieci po oczach mocniej niż przednie drogowe :)
Witam wszystkich. pisze tutaj bo też zakupiłem LEDy do mojej suki, ale też mam problem, z tym za szybkim mruganiem i kilka diod nie działa, założyłem opornik 10ohm 10W, i też nic, oryginalne żarówy w tym motocyklu to 23W diodowe mam 0.5W, czy ktoś mi poradzi co tam założyć??? dzięki wielkie z góry za pomoc.
zakładaj oporniki do skutku, tylko dobrze je podłącz bo ja mądra głowa na początku podłączałem je do tego samego kabla (po długości) :) a musisz jeden koniec pod + drugi pod -
czyli jak mam podłączyc jeden koniec opornika do + a drugi do -??? zobraskuj mi to prosze.
czyli jak mam podłączyc jeden koniec opornika do + a drugi do -??? zobraskuj mi to prosze.
Co tu obraskować. ;)
Jak kupiłeś LEDa to wystawały z niego dwa kabelki. Aby LEDa podłączyć to z motocykla też wystają dwa kabelki. Łączysz + z LEDa z + z motocykla. Kable minusowe analogicznie.
I teraz :) powstały Ci dwa miejsca łączenia. Łączysz z nimi opornik.:D
Dziekuje bardzo za rade. ide sprawdzic czy działa,sprawdzilem i nie działa, wpiąłem 10ohm 10W w przód lewy i tył lewy, obydwa grzeją się ale nadal mryga fest szybko
Połącz szeregowo dwa rezystory i podłącz pod jeden kierunek.
nadal nie działa. co jescze moge tam wpiąć????
Rezystory maja za duzą rezystancje. Wpiecie dwoch szeregowo tylko pogarsza sytuacje. Ile ich masz? wepnij przód dwa równolegle i tył jeden. Lub na odwrót. A najlepiej wymien przerywacz.
ok. pewnie tak zrobie, a wie ktoś gdzie go szukać w suzuki bandit 1200K1??? i gdzie kupić przerywacz????
Co myślicie o tych kierunkach?
http://skutery.bazarek.pl/opis/77405/kierunkowskaz-strzalka-carbon.html
Są też podobno latwo demontowalne kierunki na metalowych gniazdach
przypominajacych troche system montowania zarowki- typu wcisnij i przekrec.
Orientujecie się?
Ma ktoś?
Używa ktoś?
Larsson ma coś takiego, i nie drogo.
http://www.larsson.pl/index.php?c=r&no=MTMyMDQwMg==&t=przerywacz%20kierunkowskaz%F3w
Mam ledy w XR-rze (siwy to chyba Twoja robota) , podczas jazdy jest wszystko ok ale na wolnych obrotach gdy włączy się kierunek to tylna lampa (też ledowa) zaczyna przygasać w rytm migania.
Jak zapalę do tego stop to przygasa jeszcze mocniej i robi się choinka , z tego co się dzisiaj zorientowałem to przerywacz jest zwykły elektroniczny, a do każdego z kierunków wlutowane są oporniki.
Czy to one zżerają tyle prądu?
Jak wypierdzielę rezystory i wsadzę ledowy przerywacz to będzie normalnie to działać?
Mam ledy w XR-rze (siwy to chyba Twoja robota) , podczas jazdy jest wszystko ok ale na wolnych obrotach gdy włączy się kierunek to tylna lampa (też ledowa) zaczyna przygasać w rytm migania.
Jak zapalę do tego stop to przygasa jeszcze mocniej i robi się choinka , z tego co się dzisiaj zorientowałem to przerywacz jest zwykły elektroniczny, a do każdego z kierunków wlutowane są oporniki.
Czy to one zżerają tyle prądu?
Jak wypierdzielę rezystory i wsadzę ledowy przerywacz to będzie normalnie to działać?
Winna jest ledowa lampa tylna.
Po włączeniu kierunków i stopu na wolnych obrotach napięcie w instalacji przysiada. To jest normalne. Lampa led jest bardziej wrażliwa na spadki napięcia niż zwykła żarówka. Jak wywalisz rezystory z kierunków i zmienisz przerywacz na ledowy to może pomóc, ale o ile?
Trzeba by sprawdzić od jakiego napięcia zaczyna świecić tylna lampa.
Powodzenia.
Ogarnąłem temat ale nie potrzebnie wydałem kolejne 40 zł na następny przerywacz.
Obecnie rezystory wypieprzone , to one były przyczyną żarcia masy prądu.
Kupiłem 3 pinowy przerywacz LED ale okazało się że choinka jest nadal , kupiłem 2 pinowy przerywacz LED i choinka nadal była.
Po ciężkiej walce z kabelkami okazało się że ktoś wyciął jeden masowy kabel od przerywacza i zastosował przerywacz 2 pinowy + te rezystory.
Zupełnie przypadkiem znalazłem obcięty kabel , dosztukowałem kawałek przewodu i wsadziłem przerywacz 3 pinowy i nagle wszystko zaczęło działać jak należy.
Obecnie rezystorów nie ma , absolutnie nic nie przygasa i działa tak jak powinno, zostało mi jedynie ogarnąć kontrolkę sygnalizacyjną bo po zmianie przerywacza na LED trzeba podłączyć ją dwoma plusami z każdej ze stron poprzez diody prostownicze.
Kable już sobie wyprowadziłem ale muszę poczekać do poniedziałku aż sklep otworzą z elektroniką :D
Dodam że wcześniej na 3 pinowy przerywacz podawałem dodatkową masę z ramy oraz z prostownika , w obu przypadkach nie działało, dopiero masa z tego obciętego kabelka zadziałała, jak widać masa masie nie równa.
Co za tym idzie mam 2 zbędne przerywacze gdyby ktoś potrzebował:
1. Elektroniczny zwykły 2 pinowy - używany powiedzmy 20zł
2. Elektroniczny LED 2 pinowy - nówka w pudełeczku 30 zł (zapłaciłem za niego 40zł)
Oba przerywacze dobrej jakości w solidnych obudowach, nie takie chińczyki jak na allegro.
bliźniak
23.02.2014, 03:01
Podepnę się troszkę.. . Mam komplet (4szt) kierunków ledowych od ktm 990adv, pewnie pasują jeszcze to tryljona innych motórów. Zamienię je chętnie bez dopłat i pierdół na 2szt! ale oryginalne przednie do tegoż motóra. Jakby kto miał oryginały i chciał ledy, to priv proszę.
Pozdrawiam!
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.