Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 03.11.2020, 20:25   #1
pałeł
gsm: 512242193
 
pałeł's Avatar


Zarejestrowany: Jul 2006
Miasto: Rzuchów
Posty: 5,237
Motocykl: RD11a
Galeria: Zdjęcia
pałeł will become famous soon enough
Online: 4 miesiące 3 tygodni 2 dni 5 godz 56 min 42 s
Domyślnie O ładowaniu aku słów kilka

O ładowaniu akumulatorów pewne dywagacje, dlaczego, jak, czemu nie droga dedykowana ładowarka, czemu nie prostownik? Co to prawo Ohma. Co to CV i CC kilka wykresów i sposób na tania i mocna ładowarkę do wszystkiego.

Zacznijmy od prawa Ohma bo to jednak podstawa. Dlaczego o tym pisze? Bo wielu ludzi myśli ze prąd ładowania i napięcie to jedno otóż nie. Sa dwa zupełnie inne parametry ścisłe ze sobą powiązane.

U= IR
czyli napięcie = prąd razy opór. Zapis czytelniejszy a dla was jednak ważniejszy przepływający prąd zależy od przyrożnego napięcia i oporu zgopdnie z tym wzorem.

I= U/R

Dorzucę wam taki obrazek.

Jeśli zaczniecie rozważać jaki prąd ładowania możecie dostarczy do akumulatora to wyjdzie wam ze ten prąd jest zależny od napięcia prostownika. Chcąc podnieść prąd ładowania musimy podnieść napięcie ładowania bo na opór wewnętrzy akumulatora żadnego wpływu nie mamy.

Sam akumulator w wyniku rozładowania zwiększa swoja rezystancje wewnętrzną. zaczynaja sie wtedy tworzyc kryształy PbSO4 zwanym potocznie siarczanami, Postępującemu wzrostowi tych kryształów towarzyszy obniżenie gęstości elektrolitu na skutek zmniejszenia stężenia kwasu siarkowego, co dodatkowo zwiększa rezystancję wewnętrzną akumulatora. W takim przypadku jego wydajność prądowa ulega wyraźnemu obniżeniu. Towarzyszy temu adekwatny spadek napięcia na klemach akumulatora w chwili rozruchu silnika, co odczytujemy aku nie ma siły zakręcić.

Potoczna diagnostyka to pomiar napięcia na klemach. I tak dla akumulatorów kwasowych ideał to 12,8V akceptowane do 12,5V stan totalnego rozładowania to 10.5V poniżej zazwyczaj to juz trup który bedzie ciężko wskrzesić. do tych 10,5 zmiany są w pełni odwracalne. oczywiście możemy użyć testerów i innych narzędzi diagnostycznych ale nie ma to większego sensu. Sprzęt do pomiaru bedzie kosztował czasem więcej niż akumulator. Najpewniejsza metoda pomiaru w przypadku akumulatora kwasowego jest jednak zmierzenie gęstości elektrolitu. Jeśli oczywiście jest możliwość, i tak
wartości wskazań areometru w tabeli w pełni naładowany akumulator to 1,28 g/cm3 w przypadku akumulatorów agm i gel nie mamy tej możliwości niestety.

Jak ładować najlepiej CC/CV czyli ładowane w trybie CC (constant current) - stałym prądem, a po osiągnięciu napięcia znamionowego w trybie CV (constant voltage) - stałym napięciem.
Niedopuszczenie do nadmiernego wzrostu napięcia skutecznie zapobiega gazowaniu. Metodą CCCV ładowane są też akumulatory litowe (Li-Ion, LiPo, LiFePO4), tylko różne są dopuszczalne prądy i napięcia. ale o tym trochę dalej jak do tych danych sie dokopie.

Czym ładować według mnie najfajniejsza opcja a jednocześnie jedna z najtańszych jest użycie zasilacza laboratyjnego który zawsze pracuje w trybie CC/CV gdzie napięcie i maksymalny prąd ładowania możemy sami ustawić a sam zasilacz jeszcze nie raz sie przyda w domowym warsztacie

Zerknijcie sobie teraz na najpopularniejsza krzywa ładowania


Czyli co ma ustawić na tym zasilaczu wedle tej krzywej ? a to proste prąd 10% pojemności czyli np. dla 74Ah zwieramy żabki ustawiamy CC na 7,4 ampera i napięcie na 14.4V na samym ładujemy do momentu az prąd spadnie do wartości około 74mA i wtedy obniżamy napięcie do tych 13,4V tak moze sobie trochę postać ale czasem to za mało aby osiągać prawidłowa gęstość elektrolitu co w tedy ? Zastosujmy trochę inna krzywa

O co teraz chodzi ? Ładujemy akumulator podobnie prądem stanowiącym 10% pojemności i gdy ten prąd spadnie do 30 % a napięcie na klemach osiągnie te 14,4 podnosimy napięcie do 16,2V a prąd ograniczamy do wysokości 2A ten czast to faza wysycenia i ładujemy go tak aż nasz elektrolit osiągnie magiczne 1,28 g/cm3, kolejny krok to obniżenie napięcia do 13,1 i prądu do 100mA i z 2 lub 3 godziny proces stabilizacji

Kilka krzywych ładowania do różnych typów akumulatora znajdziecie tu http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq9.htm

agm ładujemy zgodnie z wytycznymi jak na obrazku



Gel czyli akumulator żelowy ładujemy niższym napięciem
zgodnie z wykresem


Wykresy były. Tabelki są to teraz sposób na dobra mocna 10A ładowarkę do wszystkiego czyli zasilacz laboratoryjny np taki


Jeśli miałby być w pewnym stopni bezobsługowy to mozna dołożyć moduł XY-L30A

dostepny np alliexpres/allegro czy sklepy z elektronika o module znajdziecie sobie filmiki na youtubie gdyby coś

O litowych aku później bo musze poszukać krzywych i innych informacji

Wiec doszukując sie kilku informacji na temat LifePo4
Tu więcej http://africatwin.com.pl/showpost.ph...9&postcount=55
Napięcie ładowania 14,2V choć w testach te akumaltory idą na 14V max z limitem prądu 4A czyli po 1A na cele. Tryb CC/CV

Ostatnio edytowane przez pałeł : 06.11.2020 o 13:28
pałeł jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
1 kask - kilka nazw bouli Kaski 3 30.04.2015 18:47
Kilka wskazówek - kilka dni w Alpach flippy Przygotowania do wyjazdów 4 23.08.2014 00:28


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.