Jak zapewne wszyscy wiedzą, aktualnie motocykle projektują księgowi.
Efektem takiej praktyki są oszczędności, części gorszej jakości, a czasami nawet rezygnacja z montażu niektórych elementów.
Doskonałym przykładem jest funkcjonowanie kierownicy w większości nowych motocykli.
Wystarczy lekki ruch ręki i przekręca się ona bezładnie od lewej do prawej.
Tymczasem w naszej Jawie, zostało zamontowane specjalne łożysko główki ramy.
Zamiast klasycznych kulek lub sportowych (kulki odwrócone), zastosowano kulki owalne oraz bieżnie ze specjalnymi wyżłobieniami.
Dzięki temu kierowca na jawie (w odróżnieniu od trzeźwo myślącego) nie ma wątpliwości w którą stronę jedzie: lewo, prosto lub w prawo.
Kierownica ma trzy pozycje, rozgraniczone wyraźnym przeskokiem mechanizmu.
Pamiętajcie, że jeśli w Waszych motocyklach zastosowano łożyska stożkowe, możecie dokonać modyfikacji i założyć łożyska trójkierunkowe.
W tym celu należy zakupić bieżnie starego typu i wyrzucić adaptery, w których nabite były bieżnie łożyska stożkowego.
rsz_11img_20191214_215830.jpg
rsz_img_20191214_215905.jpg
Tutaj widzicie już nabitą bieżnię, wraz z wyżłobieniami:
rsz_1img_20191214_213454.jpg
Aktualnie czekamy na łożyska trójkierunkowe (są trudno dostępne).
Ale jak tylko przyjdą, wystarczy poskładać i będziemy mogli cieszyć się jazdą we wszystkich trzech kierunkach.
Kiedyś to było!